Audi siger farvel til deres topmodel med 333 special-udgaver af R8. Er det ikke specielt nok, bør du overveje en XGT i stedet.
Lige om lidt er det slut. Når 2023 bliver til 2024 vil Audi allerede have bygget mærkets sidste R8. Som i nogensinde.
Modellen kommer ikke igen. Og da slet ikke med den legendariske 5,2-liters V10-motor. I Ingolstadt forsøger man at sige farvel med 333 særligt baghjulstrukne eksemplarer af bilen.
Men vil man rigtig jages en skræk i livet, er det udgaven XGT, pengene skal smides efter. For den har slet ikke noget med Audi at gøre.
I stedet er bilen udviklet af tuneren ABT Sportsline, og så minder R8 mere om en racerbil med nummerplader end noget andet.
LÆS OGSÅ: Tidligere Top Gear-vært kommer med kryptisk melding
GTX er en gadegodkendt udgave af racerbilen R8 GT2. Det betyder, at den store V10-motor har 630 hestekræfter. Desværre skal der kun bygges 99 eksemplarer.
Med baghjulstræk og voldsomt meget kulfiber holder ABT vægten nede. Det vil sige, de har fundet 170 kilo i forhold til Audis egen, sidste R8.
Ifølge ABT har det taget hele 2 år at udvikle bilen, og den forholdsvis lille tuner har døgnet rundt haft 40 mand på opgaven.
Hvilket også afspejler sig i prisen. Desværre. For R8 GTX er absolut ingen foræring. Faktisk løber den op i hele 600.000 euro. Det svarer til 4,4 millioner kroner, før afgiften er betalt.