Annonce:

Denne Audi R8 er i virkeligheden en racerbil med nummerplader

Audi siger farvel til deres topmodel med 333 special-udgaver af R8. Er det ikke specielt nok, bør du overveje en XGT i stedet.

Annonce:

Lige om lidt er det slut. Når 2023 bliver til 2024 vil Audi allerede have bygget mærkets sidste R8. Som i nogensinde.

Modellen kommer ikke igen. Og da slet ikke med den legendariske 5,2-liters V10-motor. I Ingolstadt forsøger man at sige farvel med 333 særligt baghjulstrukne eksemplarer af bilen.

Men vil man rigtig jages en skræk i livet, er det udgaven XGT, pengene skal smides efter. For den har slet ikke noget med Audi at gøre.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I stedet er bilen udviklet af tuneren ABT Sportsline, og så minder R8 mere om en racerbil med nummerplader end noget andet.

LÆS OGSÅ: Tidligere Top Gear-vært kommer med kryptisk melding 

GTX er en gadegodkendt udgave af racerbilen R8 GT2. Det betyder, at den store V10-motor har 630 hestekræfter. Desværre skal der kun bygges 99 eksemplarer.

Med baghjulstræk og voldsomt meget kulfiber holder ABT vægten nede. Det vil sige, de har fundet 170 kilo i forhold til Audis egen, sidste R8.

Ifølge ABT har det taget hele 2 år at udvikle bilen, og den forholdsvis lille tuner har døgnet rundt haft 40 mand på opgaven.


Hvilket også afspejler sig i prisen. Desværre. For R8 GTX er absolut ingen foræring. Faktisk løber den op i hele 600.000 euro. Det svarer til 4,4 millioner kroner, før afgiften er betalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også