V10’eren fra M5 E60 er boret op fra 5 til 5.7 liter i denne bud på den ultimative BMW E30 M3
Bygget af Piper Motorsports i 2011 er ‘Franken-M3’ fra 1989 ikke noget, du møder hverdag.
Ordspillet på den gale doktor, der vækker et menneske-kadaver med lyn og torden, passer da også lige til denne E30 M3.
Den er nemlig sammensat noget af det ypperligste med fart i fra BMW’s fabrikshylder. V10-motoren fra M5 E60 er Dinan-optimeret med en boring fra fem til 5.7 liters slagsvolumen.
Gearkassen er taget fra et ældre E-nummer. Nemlig den sekstrins manuelle løsning fra E39 M5. Alt imens vi skal helt frem til E90 M3 for at finde alle komponenter i Franken-M3’erens undervogn og affjedring.
Er kæresten trist og sur? Bare rolig, her er den rette kur!
Det har dog betydet, at E30’erens sporvidde er øget, hvorfor Piper har måttet fremstille endnu bredere eksemplarer af de 80’er-kantede skærme hele vejen rundt.
En anden fordel ved den moderne teknik er ABS, Vanos-ventilstyrring og traction control, så E30’eren ikke flår sine bagdæk i smadder, så snart der lægges pres på pedalen til højre.
Led vogn!