Dacia angriber Skoda Octavia. Ny benzin-stationcar til 200.000 kr. kan blive Danmarks billigste af sin slags. Dacia satser pรฅ folk, der er trรฆtte af dyre SUV’er.
Rumรฆnske Dacia er snart klar med en ny, billig stationcar.
Bilen forventes at fรฅ en pris pรฅ omkring 200.000 kroner. Det vil gรธre den til Danmarks billigste stationcar.
Den nye model er en direkte udfordrer til biler som Skoda Octavia.
Dacia har allerede sat pรฅ titlen som det mรฆrke, der sรฆlger bedst i hele Europa. I hvert fald nรฅr det drejer sig om enkeltmodeller. Sandero er den bil, flest europรฆere vil have.
Den bil er ogsรฅ til salg herhjemme.
Nu vil de satse pรฅ et nyt, stรธrre segment. Mรฅlet er at kรฆmpe med om familiebilerne. Som sรฆdvanlig har rumรฆnerne, der er ejet af Renault, tรฆnkt sig at gรธre det simpelt og prisvenligt.
Den nye model bliver en benzin-drevet stationcar. Den forventes at blive omkring 4,6 meter lang.
ร rsagen: SUV-trรฆtte bilister vil noget andet
Dacias satsning pรฅ en lavtbyggende stationcar gรฅr stik imod den dominerende SUV-trend.
Men det er et bevidst valg. Dacia mener, at en betydelig andel af bilkรธberne er trรฆtte af de store og tunge SUV’er.
“Der er ogsรฅ en betydelig andel af C-segmentet, som er ‘ikke-SUV’-folk,” fortรฆller produktchef Patrice Lรฉvy-Bencheton til Autocar.
– De leder stadig efter en lavere kรธrestilling. De รธnsker sig et mere effektivt produkt, der er mindre ‘prangende’.”
For den budgetbevidste familie er Dacias filosofi dermed en attraktiv modsรฆtning til de dyre elbiler og de store, benzinslugende SUV’er.
Angriber et presset familiebil-marked
Dacias nye stationcar, som endnu ikke har fรฅet et navn, skal fylde et hul i markedet.
Priserne pรฅ traditionelle, rummelige familie-stationcars er steget markant. Det skyldes isรฆr nye emissionskrav og en รธget fokus pรฅ teknologi.
Dacia holder fast i den simple og robuste konstruktion.
Deres succes med Sandero og den kommende SUV Bigster viser, at kunderne sรฆtter pris pรฅ det.
Den simple filosofi sikrer, at Dacia kan holde produktionsomkostningerne nede. Det er den store hemmelighed bag den forventede pris pรฅ omkring 200.000 kroner.
Hvis Dacia rammer det prispunkt, vil det give mรฆrket en markant konkurrencefordel.
Den nye stationcar vil give budgetbevidste danske familier adgang til en ny, rummelig bil til en pris, der er svรฆr at slรฅ.
Dacia bevรฆger sig i den sammenhรฆng modsat den generelle bรธlge i bilindustrien. Mens mange mรฆrker kรฆmper med at fรฅ kunderne til at skifte til elbiler, satser Dacia pรฅ at tilbyde den billigste benzin-lรธsning.
Renault, der ejer Dacia, har ogsรฅ stor succes med at genoplive retro-modeller.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er den nye Renault Twingo blevet lรฆkket. Ogsรฅ den bil satser pรฅ et enkelt design og et lavt prispunkt for at skabe succes i Europa.

