De tanker allerede dieselbiler på den måde. Og fra 2028 tanker BMW alle nye biler med blåt eFuel. Det virker i din E10-bil og reducerer CO2 med 90 procent.
BMW hælder nu noget nyt benzin på alle fabriksnye biler. Tanken bag bunder i et hensyn til miljøet.
Fra 2028 vil alle nye BMW’er med benzinmotor blive tanket med “blå benzin” – en syntetisk brændstof, eller e-fuel, der angiveligt reducerer CO2-udledningen med op til 90 procent.
Beslutningen er et signal om, at BMW fortsat tror på en fremtid for forbrændingsmotoren ved siden af elbilerne.
Det er en direkte modsætning til flere konkurrenter, der har satset alt på en ren elektrisk fremtid.
BMW’s nye satsning bygger videre på en lignende beslutning for dieselbiler.
Siden starten af året har firmaet tanket alle sine dieselbiler, der er bygget i Tyskland, med det vedvarende HVO100-brændstof.
Syntetisk benzin fra grøn brint
Nu er turen altså kommet til benzinbilerne.
Fra 2028 vil alle benzinbiler, der samles på BMW’s tyske fabrikker, blive fyldt med den nye eFuel, inden de forlader fabrikken.
eFuel er en syntetisk benzin. Den fremstilles ved at kombinere grøn brint (produceret ved hjælp af vedvarende energi) med CO2, der er indfanget fra atmosfæren eller industrielle processer.
Resultatet er et brændstof, der ifølge BMW fungerer i alle motorer, der er designet til at køre på almindelig E10-benzin.
Produktion begynder i Tyskland i 2028
BMW hævder, at den nye eFuel har potentiale til at reducere CO2-udledningen med op til 90 procent sammenlignet med traditionel, fossil benzin set over hele brændstoffets livscyklus.
Derudover viser tests udført af firmaet Lother ifølge BMW, at eFuel også kan forbedre motorens holdbarhed.
Den nye, miljøvenlige benzin vil blive produceret på en helt ny fabrik i Steyerberg, Tyskland.
Produktionen forventes at begynde i 2028.
Når fabrikken kører på fuld kapacitet, vil BMW kunne producere 75 millioner liter eFuel om året alene fra det éne anlæg
Et signal om at elbiler ikke er alt
BMW’s satsning på syntetiske brændstoffer er et klart signal om, at de ikke tror på en fremtid, hvor elbiler er den eneste løsning.
De holder fast i forbrændingsmotoren og investerer nu milliarder i at gøre den mere bæredygtig.
Det er en strategi, der flugter med tidligere udmeldinger fra toppen af firmaet.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har et bestyrelsesmedlem hos BMW slået fast med syvtommersøm, at forbrændingsmotoren “aldrig vil forsvinde. Aldrig.”
På dansk grund holder Gorm Ellegaard, der hverdag arbejder med netop syntetiske brændstoffer, fast i, at brændstoffet rent faktisk er bæredygtigt. Også økonomisk.
– vi beder ikke om mere, end hvad vindmølleindustrien eksempelvis har fået af støttekroner pr. kilowatt de seneste mange år, lød det i et interview til Boosted tilbage i maj.

