Annonce:

Bilmærker bakker op om EU-forbud mod biler fra 2035

En række europæiske bilmærker vil ikke protestere over, at EU forbyder alle nye diesel og benzinbiler i 2035. Det siger formanden for ACEA-organisationen.

Der bliver ingen protest fra de europæiske bilmærkers organisation ACEA, når EU efter planen forbyder alle nye fossilbiler i 2035.

Det fortæller formanden for organistionens formand og chefen for Renault Group Luca de Meo på Geneve Motor Show i denne uge.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det skriver Reuters.

De bilmærker, som er med i organisationen, mener ifølge de Meo, at det er ‘mere end ladsiggørligt’ at leve op til forbuddet mod salget af nye benzin- og dieselbiler i 2035.

LÆS OGSÅ: Dansk Le Mans-hold er lukket ned

Desuden fortalte Luca de Meo, at det ikke er op til ACEA’s medlemmer at argumentere mod lovgivning og regulering.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

– Et forbud mod fossilbiler i 2035 er muligt, men de rette betingelser skal være på plads, uddyber de Meo.

Og han er langt fra den eneste bilboss, der har krævet, at EU gør noget. Ikke for bilisterne med for bilmærkerne.

Hos Volkswagen benyttede man en konference Berling til i markante vendinger at forlange støtte til elbilerne fra regeringernes side.

På en konference i Berlin valgte chefen for Volkswagens samarbejdsudvalg Daniela Cavallo at lange kraftigt ud efter især den tyske regering.

Læs mere efter annoncerne:

PRØV NU: TJEK DIN BILFORSIKRING!

Indtast din nummerplade og se billige priser på bilforsikringer med det samme!


Læs mere herunder:

Hvis ikke der kommer nogle euro på bordet, frygter chefen for samarbejdsudvalget nemlig, at den tyske bilindustri ikke vil kunne nå målet om 15 millioner elbiler i Tyskland inden 2030.

– Politikerne skal også støtte det (elbilerne, red.). Ikke kun lave retningslinjer, lød det fra Daniela Cavallo mandag i denne uge.

Tilbage hos ACEA har man dog ikke nødvendigvis opbakning til de Meos udmeldning fra alle bilmærker med europæisk tilstedeværelse.

Eksempelvis valgte Stellantis, der er verdens fjerdestørste bilkoncern, og kinesiske Volvo Cars at forlade organisationen i 2022. Netop fordi partnerne ikke kunne blive enige om én klimastrategi.

Annonce:


Læs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler