Det virker uretfรฆrdig. Hvilket det ogsรฅ er. Pรฅ bare to minutter kan biltyve med en ny metode rende med ellers helt nye biler. Bilisterne er magteslรธse.
En ny og skrรฆmmende metode har pรฅ mange mรฅder igen givet biltyve frit spil.
Bilister har nemlig ikke en chance for at holde de langfingerede typer vรฆk. Politiet advarer nu om, at din bil kan blive stjรฅlet pรฅ bare to til tre minutter, uden at alarmen overhovedet reagerer.
Tyvene bruger en sรฅkaldt “CAN Invader, der sรฆtter samtlige af bilens alarmsystemer ud af spillet. Ifรธlge Autoblog er Toyota og sรธstermรฆrket Lexus hรฅrdest ramt.
Den nye metode er lige sรฅ chokerende simpel, som den er effektiv. Tyvene behรธver ikke engang vรฆre i nรฆrheden af nรธglerne for at tvinge sig adgang til bilen.
Tyvene gรฅr i stedet direkte efter bilens elektroniske hjerte: CAN-bus-netvรฆrket.
CAN-Bus-nettet er det netvรฆrk, der forbinder alt i en moderne bil. Det styrer alt fra bilens lys og stereoanlรฆg over motorstyringen til centrallรฅsen.
Tyvene skaffer sig adgang til ledningerne i netvรฆrket. Det sker ofte ved at trรฆkke plastikskรฆrmen i hjulkassen til side.
Ny metode: Sรฅdan virker en “CAN Invader”
De kan ogsรฅ bore et lille hul bag forlygten eller fรฅ adgang via baglygten pรฅ visse modeller. Nรฅr tyvene har fysisk adgang til ledningerne, er bilen i princippet รฅben.
Her tilslutter tyven eller tyvene en lille, medbragt boks. Den er kendt som en “CAN-injektor” eller “CAN Invader”.
Boksen sender falske kommandoer direkte ind i bilens computersystem.
Pรฅ fรฅ sekunder kan tyvene sende en kommando om, at dรธrene skal lรฅses op. Derefter en kommando om at starte motoren. Alt sammen uden den originale nรธgle.
Din alarm er ubrugelig: Sรฅdan beskytter du bilen
Det mest skrรฆmmende ved metoden er, at de traditionelle sikkerhedsforanstaltninger som netop alarmen er sat helt ud af spillet.
Bilens alarm reagerer ikke. Systemet tror, at kommandoerne kommer fra bilens egen nรธgle.
Selv en et etui, der blokerer nรธglens signal, er fuldstรฆndig ubrugeligt. Tyveriet er ikke afhรฆngigt af nรธglen.
Hos politiet i Canada, Australien og England, hvor tyverierne allerede er udbredt, lyder det, at isรฆr Toyota og Lexus’ biler er eftertragtet blandt tyvene.
Japanernes hรฅrdeste kritikere mener da ogsรฅ allerede, at det er en fejl, at Toyota gรธr de ‘sรฅrbare’ ledninger sรฅ let tilgรฆngelige for alle andre.
Flere bilmรฆrker er begyndt at udrulle softwareopdateringer, der skal kunne opdage de falske kommandoer. Men mange ejere venter stadig pรฅ en lรธsning.
Indtil bilmรฆrkerne har en lรธsning, er der kun รฉn ting, der virker: Gammeldags, mekanisk beskyttelse.
Politiet og forsikringsselskaberne rรฅder folk til at bruge mekaniske ratlรฅse eller hjullรฅse. De forsinker tyven arbejde og virker afskrรฆkkende.
Man bรธr ogsรฅ parkere i en garage, tรฆt op ad en vรฆg for at gรธre tyvens arbejde mere besvรฆrligt. Politiet rรฅder ogsรฅ bilejerne til at finde steder med god belysning, hvis det er muligt.
De nye, avancerede tyverimetoder er en konstant hovedpine for bilejere og politiet.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er der desvรฆrre ogsรฅ andre mรฅder at snyde systemet pรฅ.
I en opsigtsvรฆkkende sag er en dansk bilforhandler netop blevet idรธmt fire รฅrs fรฆngsel og en bรธde pรฅ 35 millioner kroner for omfattende svindel med biler.

