Annonce:

Bilchefer advarer: EU udrydder biler og fabrikker

Renaults Luca de Meo og Stellantis topchef John Elkann mener, at EU-regler er en direkte trussel mod produktionen af smรฅ biler og kan fรธre til fabrikslukninger.

To fremtrรฆdende bilchefer, Luca de Meo fra Renault og John Elkann fra Stellantis, advarer nu kraftigt mod og om en rรฆkke EU-regler.

De mener, at de nuvรฆrende EU-regler udgรธr en alvorlig trussel mod fremtiden for smรฅ biler i Europa. Det er en bekymring, de deler offentligt i et interview med den franske avis Le Figaro.

De to direktรธrer frygter, at reglerne kan tvinge dem til at lukke fabrikker. Det kan ske inden for en kort รฅrrรฆkke, hvis der ikke sker รฆndringer.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

– Hvis vi ikke รฆndrer kurs, vil vi blive tvunget til at trรฆffe smertefulde beslutninger inden for tre รฅrm siger John Elkann.

Luca de Meo efterspรธrger en sรฆrskilt regulering specifikt for mindre biler. Han mener, at mange regler er designet til stรธrre og dyrere bilmodeller. Det skaber en ubalance pรฅ markedet.

Det gรธr det ifรธlge Renault-chefen vanskeligt at producere smรฅ biler med en acceptabel fortjeneste. Det er et problem for mange europรฆiske bilkรธbere, som efterspรธrger netop de modeller.

EU-regler favoriserer store biler

Ifรธlge Luca de Meo er EU-reglerne i hรธjere grad udformet til at gavne premium-producenter. Det gรฆlder mรฆrker som BMW og Mercedes, samt dele af Volkswagen-gruppen. De har en anden forretningsmodel.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

De mรฆrker har typisk et stรธrre fokus pรฅ eksportmarkeder og dyrere biler. Deres logik har, ifรธlge de Meo, prรฆget markedsreglerne i omkring 20 รฅr. Det har haft konsekvenser for bilernes udvikling.

Resultatet er, at bilerne er blevet mere komplekse. De er ogsรฅ blevet tungere og dyrere for forbrugerne. Udviklingen rammer isรฆr de kรธbere, der sรธger en simpel og billig transportlรธsning.

De Meo pรฅpeger, at mange almindelige mennesker ikke lรฆngere har rรฅd til at kรธbe en ny bil. Det er en bekymrende udvikling for bรฅde industrien og mobiliteten i samfundet.


John Elkann understreger situationens alvor. Salget af nye biler i EU ligger ifรธlge ham pรฅ et historisk lavt niveau.

Konsekvenser og behov for handling

Elkann mener, det er afgรธrende, at mindre biler fรฅr deres egen regler at kรธre efter. Ellers kan hรฅrde nedskรฆringer pรฅ fabrikkerne blive en realitet.

Elkann gentager, at med det nuvรฆrende tempo vil smertefulde beslutninger om produktionen vรฆre nรธdvendige inden for tre รฅr. Det er, hvis kursen ikke รฆndres markant fra politisk side.

De to bilchefer peger specifikt pรฅ Frankrig, Italien og Spanien. I de lande er behovet for billige, smรฅ biler sรฆrligt stort. Det skyldes blandt andet den lokale รธkonomi og bystruktur.

Derfor mener de, at netop de lande bรธr gรฅ forrest. De bรธr arbejde for at fรฅ รฆndret EU-reglerne, sรฅ de bedre tilgodeser produktionen af mindre kรธretรธjer.

Renault og Stellantis, som inkluderer mรฆrker som Opel, Peugeot, Citroรซn og Fiat, stรฅr for en betydelig del af bilsalget. De reprรฆsenterer samlet omkring 30 procent i Europa. Deres stemme har derfor vรฆgt.

Annonce:

Begge bilkoncerner har traditionelt fokuseret pรฅ at bygge billigere biler. De har isรฆr bygget biler, som er รธkonomisk overkommelige for europรฆiske bilkรธbere. Om det stadig er muligt, mรฅ tiden – og EU-reglerne – vise.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ