Bilmærke sagsøgt for løgn om fabrik til 13 milliarder kroner

En gigantisk aftale om en elbilfabrik til 13 milliarder kroner er smuldret, og nu slår justitsminister Jeff Jackson igen med et stort sagsanlæg.

Annonce

North Carolina sagsøger Vinfast efter en aftale om en bilfabrik til 13 milliarder kroner er smuldret fuldstændigt.

Det vietnamesiske elbilmærke skulle opføre et fabrikskompleks, men området henligger nu som en forladt spøgelsesby.

Delstatens justitsminister Jeff Jackson har derfor trukket bilmærket i retten for groft kontraktbrud, det skriver erhvervsmediet Bloomberg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Planen i Chatham County blev ellers lanceret som den største økonomiske udviklingsindsats i delstatens historie. Målet var at masseproducere elbilmodellerne VF 7, VF 8 og VF 9.

Produktionen skulle starte i 2024 med en kapacitet på 150.000 biler årligt. Men efter første spadestik i 2023 gik byggeriet helt i stå på den enorme grund.

– Vinfast indvilligede i at bygge en fabrik og skabe arbejdspladser til indbyggerne i North Carolina – de gjorde ingen af ​​delene, siger justitsminister Jeff Jackson.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Millioner af skatteyderkroner tabt på elbilmærket Vinfast

Delstaten godkendte oprindeligt svimlende tre milliarder kroner i støtte for at lokke bilproducenten til regionen. Summen blev brugt på infrastruktur og gravearbejde.

VinFast skulle mod de beløb køre inden juli 2026 samt have sikret 1.750 lokale arbejdspladser. Nu aktiverer myndighederne en klausul i milliardkontrakten for at redde skatteydernes penge.

– Når North Carolina indgår en aftale, indbygger vi beskyttelse for skatteyderne.

– Vinfast brød aftalen, så nu bruger vi den beskyttelse til at finde et andet projekt til denne lokation, der rent faktisk skaber arbejdspladser,” tilføjer Jeff Jackson.

Bilmærket selv har allerede protesteret over søgsmålet og skyder skylden på ændrede politiske vilkår under præsident Donald Trump. Afskaffelsen af skattefradrag til elbiler skyder åbningen af fabrikken til 2028, lyder det.

– Ændringer i amerikansk politik relateret til elbilindustrien har påvirket projektets tidsplan, hvilket kræver yderligere tid for os til at evaluere passende implementeringsbetingelser, fortæller Vinfast til Bloomberg.


Massiv fyringsrunde i Europa og taxaplaner i Danmark

Det kriseramte mærke trak sig ud af Europa i 2025 efter svigtende salgstal. Som bilmediet Boosted har fortalt, betød det en fyring af 90 procent af medarbejderne på europæisk jord.

Nu forsøger koncernen i stedet at rulle et helt nyt koncept ud til de danske forbrugere. Datterselskabet Green SM planlægger at sende hundredvis af elektriske taxaer på gaden.

Planerne bekræftes af den danske landechef, Lauge Brænder, over for Ingeniøren. Den nytiltrådte chef ønsker dog ikke at knytte yderligere kommentarer til den kommende offensiv.

Spørgsmålet er da også, om der bliver nogen af den offensiv. VinFast syner nemlig mere af et luftkastel end noget andet. På et tidspunkt var bilmærket mere værd end Volkswagen.

Men opturen på aktiemarkedet kollapsede næsten lige så hurtigt, som den var løbet i gang.

Vil du se flere bilnyheder fra Boosted.dk? Tilføj Boosted.dk som foretrukken kilde herunder:
Tilføj som foretrukken kilde på Google
Redaktionen
Redaktionen
Redaktionen på Boosted.dk har arbejdet professionelt med biljournalistik siden 2013 og dækker dagligt nyheder, analyser og baggrundshistorier fra bilbranchen i Danmark og udlandet. Erfaringen spænder bredt og omfatter både klassiske biler, motorsport og den nyeste udvikling inden for elbiler, batteriteknologi og mobilitet. Boosted har redaktionel tilstedeværelse i Årslev nær Odense og i Roskilde på Sjælland. Har du en god historie til os? Skriv til [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for Auto Show

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet