På Mirafiori-fabrikken i Torino har Fiat bygget alt fra Uno over Multipla til Maserati Quattroporte. Nu kommer kineserne måske.
I 1939 blev Fiats Mirafiori-fabrik i Torino indviet af Italiens daværende diktator Benito Mussolini. Og nu kan endnu en diktator muligvis betræde fabriksgulvet.
I oktober sidste år købte Stellantis-koncernen, som Fiat i dag er en del af, nemlig 21 procent af det kinesiske bilmærke Leapmotor. Prisen? 1,5 milliarder euro.
Men nu foreslår Fiat, at man kan anlægge grundlag for Leapmotors europæiske produktion ved at bygge mærkets modeller på Mirafiori-fabrikken.
Det skriver Automotive News.
LÆS OGSÅ: Nu afskaffes gammel del af køreprøver i Danmark
Hvis planerne bliver til noget, vil mærket fra det kommunistiske diktatur kunne få bygget 150.000 biler om året med start i 2026 eller 2027.
Bilerne skal sælges gennem Stellantis’ netværk af forhandlere i Europa, så modellerne fra det kommunistiske styre undgår europæisk straftold.
– Hvis vi har muligheden, fordi det økonomisk giver mening at bygge Leapmotors biler i Italien, vil vi selvfølgelig gøre det, siger koncernens administrerende direktør, Carlos Tavares.
Under sidste års Frankfurt Motor Show præsenterede Leapmotor to biler. Den ene, en lille bybil kaldet TO3, fås allerede i Frankrig. Og den anden hedder C10.
Det intetsigende navn dækker over en SUV, som Leapmotor dog endnu ikke ved, hvor og på hvilke markeder inden for EU, man kan/vil sælge bilen.