Ifรธlge den tyske avis Der Spiegel fortryder flere EU-valgte politikere nu den stramme forbudskurs, man har rettet mod benzin- og dieselbilerne.
Den europรฆiske bilindustri stรฅr ikke bare i en krise. Den er i manges รธjne skud helt i sรฆnk. Og det fรฅr EU-politikere til at fortryde.
Det skriver den tyske avis Der Spiegel.
For nu er de folkevalgte lige pludselig ikke sรฅ sikre pรฅ, at alt nyt pรฅ fire hjul skal kรธre pรฅ strรธm, nรฅr kalderen siger 1. januar 2035.
Her stรฅr forbuddet mod forbrรฆndingsmotoren ellers til at trรฆde i kraft.
Forbuddet, der de facto vil stoppet alt salget af bรฅde diesel- og benzinbiler, mรธder nemlig massiv kritik. Bรฅde fra befolkningen og bilproducenterne.
Bl.a. har gentagne, tyske undersรธgelser vist, at et flertal af befolkningen er imod planen.
Og nu kan adskillige EU-parlamentarikere ifรธlge den tyske avis ikke lรฆngere se selv sig lรฆgge stemmer til et forbud.
I stedet taler de folkevalte i Bruxelles nu, om at forbuddet skal vรฆre ‘teknologi-neutralt’. Sรฅdan sรฅ hybridbiler og elbiler med en lille benzinmotor til at forlรฆnge rรฆkkevidden, kan slippe gennem nรฅleรธjet.
Sker det, er der tale om en fuldstรฆndig vending i forhold til EU’s tidligere holdning til biler der kรธrer pรฅ andet end strรธm.
Reglerne for isรฆr plug-in hybrider er netop blevet strammet, og de stรฅr til kun at blive endnu strammere de kommende รฅr.
I et sรฅkaldt ‘strategi-dokument’, som avisen er kommet i besiddelse af, skriver EU-Kommissionen, at man รธnsker at ‘udforske mulige fleksibiliteter’ i forhold til forbuddet.
Det skal sikre, at den europรฆiske bilindustri kan kรธre videre pรฅ konkurrencedygtige vilkรฅr.
EU-kommissionen skriver ogsรฅ, at det syntetiske brรฆndstof, e-fuel, kan spille en rolle i bestrรฆbelserne pรฅ at sรฆnke emissionerne fra industrien.
Desuden mener EU-kommissionen, at et salgsforbud skal vรฆre ‘teknologi-neutralt’. Altsรฅ mรฅ EU ikke udelukkende stรธtte udvilklingen af elbiler.
Pรฅ trods af historien i Der Spiegel har EU endnu ikke offentlig ville fortryde forbuddet mod forbrรฆndingsmotoren. Heller ikke selvom den stรธrste gruppe af EU-partier fรธr valget sagde, at de vil have forbuddet skrottet.
Den teknologiske รฅbenhed er det dog ikke alle, der er lige begejstret for. Eksempelvis svinede et konsulentfirma sidste รฅr tanken om syntetisk benzin til. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: