I New South Wales, Australien, skal ejere af elbiler og plug-in-hybrider fra 2027 betale en ny vejafgift for hver kรธrt kilometer. Det skal sikre retfรฆrdighed pรฅ vejene.
En ny vejafgift for elbiler og plug-in-hybrider er pรฅ vej i Australien.
Helt konkret er det politikere i delstaten New South Wales der arbejder pรฅ en lovpakke, der skal trรฆde i kraft fra 1. juli 2027.
Mรฅlet er at indfรธre en afgift baseret pรฅ kรธrte kilometer.
Den nye afgift trรฆder i kraft den sommer. Eller nรฅr salget af nye elbiler nรฅr 30 procent af det samlede nybilsalg.
Det af de to scenarier, der kommer fรธrst, vil udlรธse den nye lovgivning.
Nรฅr afgiften trรฆder i kraft, vil taksterne vรฆre forskellige for elbiler og plug-in-hybrider. Elbilejere skal betale 2,9 cent pr. kilometer. Det svarer til cirka 13 danske รธre.
For ejere af plug-in-hybrider bliver taksten lidt lavere. De vil blive opkrรฆvet 2,3 cent pr. kilometer. Det kan omregnes til cirka 11 danske รธre.
Mediet Drive har skrevet, at embedsmรฆnd i New South Wales har regnet pรฅ de forventede indtรฆgter.
Staten forventer at hente 73 millioner australske dollars i elbil-ejernes lommer hvert eneste รฅr. Det svarer til omkring 336 millioner danske kroner.
Baggrunden for den nye elbil-afgift
Motivationen bag den nye vejafgift er at kompensere for et fald i indtรฆgter. Elbiler og plug-in-hybrider betaler ikke den samme brรฆndstofafgift som benzin- og dieselbiler.
De nuvรฆrende brรฆndstofafgifter er en vรฆsentlig indtรฆgtskilde for staten. I 2023-2024 indbragte de afgifter alene cirka 15,7 milliarder australske dollars.
Det svarer til omkring 72,2 milliarder danske kroner.
Den nye kilometerbaserede afgift er designet til at opretholde statens indtรฆgter. Det sker i takt med, at bilparken overgรฅr til hybrid- og elbiler.
Det skriver The Drive.
Regeringen i New South Wales รธnsker at skabe en mere retfรฆrdig fordeling af udgifterne til vejvedligeholdelse. De mener, at alle bilister bรธr bidrage.
– Det vil sikre, at alle bilister betaler for deres andel af vejbrugen โ uanset hvilket kรธretรธj de kรธrer i, skriver delstatsregeringen i en pressemeddelelse.
Juridiske usikkerheder og andre lande
Der er dog juridiske spรธrgsmรฅl, som endnu ikke er afklaret.
En lignende vejafgift for elbiler blev tidligere indfรธrt i den australske delstat Victoria. Den blev senere kendt ulovlig og fjernet af landets hรธjesteret.
Regeringen i New South Wales er opmรฆrksom pรฅ den tidligere afgรธrelse. De arbejder pรฅ at forstรฅ konsekvenserne for deres egen model.
– Vi arbejder pรฅ at vurdere de potentielle konsekvenser af beslutningen for, hvordan vi vil indfรธre vejafgifter i New South Wales, siger en embedsmand fra delstatsregeringen.
Australien er ikke det eneste land, der ser pรฅ afgifter for elbiler. Ogsรฅ i England varslede regeringen allerede i forรฅret en lignende afgift.
Og i Danmark deltagere en rรฆkke bilister allerede i et forsรธg, der skal give en idรฉ, om hvorvidt danskerne er klar til at betale kilometerbaserede afgifter.
I mellemtiden tyder meget pรฅ, at regeringen ikke nรฅr at prรฆsentere en omlรฆgning pรฅ bilafgift-omrรฅdet. Skatteminister Rasmus Stoklund (S) sagde ellers, at han ville have en aftale pรฅ plads inden sommerferien. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]