Spørgsmålet, om hvad morgendagens bilmodeller kører på, er endnu ikke afgjort. Alpine foreslår brint til en ny V6-motor.
Toyota arbejder allerede på det. Og faktisk ved vi, at Ferrari har tænkt den tanke at bygge en V6-motor, der forbrænder brint, med topstykket vendt mod asfalten.
Nu tyder noget på, at Renaults performance-mærke Alpine går med samme tanke. Dog på en noget mere konventionel måde, når det kommer til motorens placering.
Franskmændene vil bygge en ny gadebil med V6-motor, der i stedet for benzin forbrænder brint under ekstremt højt tryk.
Derfor findes konceptbilen Alpenglow. Og den er faktisk mere end bare én konceptbil. For den kan køre ved egen kraft.
LÆS OGSÅ: Over 10.000 elbiler skal have skiftet hele batteripakken
Derfor har den også allerede været sluppet løs på en racerbane. Eller det skulle den have været forud for 6-timers-løbet på Spa-Francorchamps i Belgien.
Men en fejl i elektronikken – ikke forbrændingsmotoren – satte en effektiv stopper for den opvisning. I dag vil Alpine ikke afvise, at bilen sættes i produktion. Og at den endda homologeres som gadebil.
– Hvorfor ikke?, svarede Alpines designchef Antony Villain, da Autocar spurgte, om der er nogen chance for at se Alpenglow på et samlebånd.
– Vi vil holde alle veje (brint, benzin/diesel og elbilen, red.) åbne. Måske vil vi sætte en lille serie af biler i produktion. Det vil være helt rigtig at gøre, supplerer Villain sig selv.
Chassiet til en Alpenglow er bygget af franske Ligier, der i forvejen bygger prototyper til bl.a. Le Mans. Helt konkret er Alpine-modellen bygget efter LMP3-reglerne i international motorsport. Men det forhindrer altså ikke et sæt nummerplader. Tværtimod.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!