Alpine bekræfter, at en superbil inspireret af Alpenglow konceptet med V6-motor og 1.000 hestekræfter har fået grønt lys.
Alpine sigter mod at kunne lancere mærkets første superbil i 2028. Der er tale om en videreudvikling af Alpenglow-konceptet fra 2022.
Bilen får en turboladet V6 hybridmotor og en ydelse over 1.000 hestekræfter. Og så vil bilen ifølge Alpine-chef Philippe Krief have firehjulstræk.
Alpine har tidligere bevæget sig mod et fuldt elektrisk modelprogram. Produktionen af den nuværende A110 med forbrændingsmotor stopper formentlig i begyndelsen af 2026.
Mærket har dog besluttet, at en forbrændingsmotor er det eneste rigtige i den nye topmodel. Samtidig vil man heller ikke udelukke andre benzinbiler i fremtiden.
– Vi sælger ikke elbiler. Vi sælger sportsvogne, biler med passion, eksklusive biler, sagde Alpine-direktør Philippe Krief ved lanceringen af A390, der teknisk set er identisk med Renault Scenic E-Tech.
Det skriver Autocar.
Den nye superbil, inklusive dens V6-motor og kraftige elmotorer, vil blive udviklet af Renault Gruppens motorsports- og performancefokuserede Hypertech Alpine R&D-afdeling.
Måske fordi de folk ikke længere skal koncentere sig om Formel 1, da Renualt-gruppen fra 2026 ikke vil levere motorer til verdens fineste motorsport.
Folkene på Formel 1-fabrikken har dog allerede fået en meget klar besked – vægten skal holdes under 1.600 kilo. Også selvom V6-motoren skal have selskab af en hybridpakke.
Udvikling og Fremtidsperspektiver for Alpine Superbilen
Philippe Krief arbejdede tidligere med R&D hos Ferrari. Det var i perioden, hvor Ferrari udviklede plug-in hybriden SF90 Stradale.
Den model bliver sandsynligvis et centralt referencepunkt for den nye Alpine.
Layout-mæssigt minder den kommende Alpine-superbildog mere om Lamborghini Revuelto. Revuelto bruger også dobbelte elmotorer på forakslen.
Alpine har dog ikke tænkt sig at bruge de hybridmotorer, som også findes i SF90. I stedet vil franskmændene bruge mere konventionelle motorer af egen avl.
Alpine sigter efter en utrolig høj effekt fra de nye elmotorer. Det skal være nok til at opnå 1.000 hestekræfter i alt sammen med V6-motoren.
Hypertech: Broen mellem motorsport og gadebil
Alpenglow V6 konceptet kørte teknisk set på brint. Det giver – i hvert fald i teorien – Alpine muligheden for at forlænge bilens levetid.
Altså hvis nu EU skulle beslutte sig for, at forbuddet mod nye diesel-og benzinbiler rent faktisk skal føres ud i livet fra 2035.
Den kommende superbil bliver dog ingen billig fornøjelse. Faktisk er chancen for at se den på gade forsvindende lille.
– Hvis vi kan sælge en Renault 5 Turbo til 155.000 euro (omkring 1.200.000 danske kroner), tror du så, der kunne være plads til Alpine over det niveau, spørger Krief retorisk.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]