Helt nye elbiler, inklusive Polestar 3 og Polestar 2, sendes direkte til skrot i Norge og Sverige. Mærket siger, bilerne ikke kan bruges.
En opsigtsvækkende sag trækker lige nu overskrifter i de nordiske medier.
Helt nye Polestar 4 er blevet set hos på en ophugger i Norge. Bilerne fremstår ubrugte og uden en eneste kilometer på tælleren.
Den overraskende opdagelse har vakt undren hos mange.
Det drejer sig om tidlige produktionsmodeller. De er fremstillet med henblik på fremvisning og interne testformål.
Selvom de ligner færdige biler, mangler de den nødvendige godkendelse til kørsel på offentlig vej. Derfor må de hverken sælges eller tages i brug af private.
Uden for Oslo står der i øjeblikket fire spritnye Polestar 4- hos den samme ophugger. Tre af dem er i en guldfarvet nuance, mens den fjerde er hvid. De holder parkeret ved siden af et større antal Jaguar I-Pace, som også afventer skrotning.
Alle bilerne skal behandles som miljøfarligt affald. Årsagen til den drastiske beslutning er, at de pågældende biler ikke har en typegodkendelse.
De er heller ikke forbundet til bilernes centrale computersystemer. Deres anvendelse har været begrænset til lukkede testmiljøer.
– Bilerne kan ikke genbruges, siger Kristin Fjeld, der er kommunikationschef for Polestar i Norge.
– Vi arbejder løbende med testbiler, som ifølge loven ikke må forlade virksomheden. Når de er færdige, bruges bilophuggerier, der kan tage sig ordentligt af at skaffe dem af vejen, siger hun.
Testbiler skal skrottes – der er ingen vej uden om
Processen med at tage sig af bilerne indebærer primært fjernelsen af farlige materialer. Det er ting som batterier, olie og kviksølv. Ud over den del er der ifølge kilder ikke meget, der kan genanvendes fra de specifikke køretøjer.
– I det tilfælde handler det ikke om genbrug. Vi gør kun det, der er påkrævet ved lov, siger Anders Greftegreff fra ophuggeren Bil1Din.
Både Bil1Din og andre store aktører inden for bilophug i Norge bemærker over for Motor, at Polestars fremgangsmåde er usædvanlig. Det er ikke normal praksis for bilproducenter at skrotte helt nye udstillings- og testbiler på den måde.
Andre bilmærker benytter sig tilsyneladende ikke af samme metode. Det gør Polestars praksis unik og for nogle besynderlig.
Fænomenet er ikke begrænset til Norge. Også i Sverige er et betydeligt antal Polestar blevet skrottet. Ifølge data fra car.info er 45 Polestar 3, 38 Polestar 2, tre Polestar 1 og én Polestar 4 blevet kasseret inden for de seneste 12 måneder.
Omfanget af Polestars skrotninger i Skandinavien
Meget tyder på, at de svenske tilfælde også omhandler test- og udstillingsbiler. Polestar har sin centrale udviklingsafdeling placeret i Sverige. Det kan være en del af forklaringen.
Det er dog stadig et højt antal biler, der ender deres dage før tid.
Kommunikationschefen for Polestar i Norge, Kristin Fjeld, understreger, at bilerne ikke kan genbruges. Det betyder, at de mange avancerede komponenter og materialer går tabt.
Boosted forsøger at finde ud af, om et lignende billede gør sig gældende i Danmark. Det er endnu uvist, om danske testbiler fra Polestar eller andre mærker lider samme skæbne.
Engang imellem dukker der dog redningshistorier op. Eksempelvis er det lykkes en lærer på en teknisk skole at redde en helt særlig ‘Opel’ fra skrotningsdøden. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]