Der bliver talt meget om dem. Elbilerne. Men nu viser en ny undersรธgelse ogsรฅ noget om, hvem der kรธber elbilerne.
Det er isรฆr de รฆldre mรฆnd, der lokkes af elbilen i Danmark. Faktisk viser en ny undersรธgelse, at hele 69 procent af alle, der kรธber en ny elbil i Danmark, er over 50 รฅr gamle.
Og hele 84 procent af elbil-ejerne over 50 รฅr er mรฆnd. Det viser en ny undersรธgelse fra Energi Fyn.
Det oplyser forsyningsselskabet i en pressemeddelelse.
Hvorfor det ser sรฅdan ud, kan ifรธlge Energi Fyns kommercielle direktรธr, Finn Andersen, forklares ud fra markedets modenhed og ikke mindst, hvad det krรฆver at kรธbe en elbil.
LรS OGSร : 17-รฅrig havde far pรฅ medhรธr da fรฆrdselspolitiet ringede
– Elbiler har hidtil vรฆret dyre at anskaffe, og ikke alle har luft i budgettet til at lave investeringen. For det er en investering, og selvom udgiften til el-opladningen er markant lavere end prisen for at tanke fossile brรฆndstoffer, har det fortsat krรฆvet en stรธrre engangsudgift.
– Men markedets udvalg og pris giver en god forklaring pรฅ, hvorfor vi ser, at det er forbrugere over 50 รฅr, som er hoppet ombord pรฅ elbilsvognen.
Alligevel mener i hvert fald en fynsk bilforhandler at kunne tegne et mere nuanceret billede af, hvem der bรฅde kigger efter og kรธber en elbil.
– Det er ikke kun de รฆldre, der kommer og er interesseret i elbiler, men det er klart de รฆldre, der er mere undersรธgende og spรธrger mere ind til, hvilke lรธsninger omkring opladningen, der passer bedst.
– Bรฅde i forhold til at vรฆlge den optimale lรธsning pรฅ hjemmeadressen, og nรฅr man er pรฅ langtur. Der er de yngre kรธbere mere โdet gรธr vi bareโ, siger Michael Espersen, der er filialchef hos Volkswagen, Audi og Skoda i Odense.