Annonce:

5 bilmærker afviser: Apple lyver om os og Carplay

Volvo, Polestar, Mercedes, Audi og Renault nægter at integrere det nye system, Carplay Ultra, selvom Apple har mere end antydet det modsatte. Nu spidsen kampen til.

En åben konflikt er brudt ud mellem Apple og en række store bilproducenter. Kernen i striden er det nye Apple CarPlay Ultra.

Flere bilmærker som Volvo, Polestar, Mercedes, Audi og Renault afviser nu pure, at de vil implementere systemet. Det sker på trods af, at Apple tidligere har signaleret, at de var med ombord.

Det skriver Financial Times.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den nye software er en markant udvidelse af det kendte CarPlay. Hvor den tidligere version primært spejlede udvalgte apps fra en iPhone, går CarPlay Ultra meget dybere ind i bilens egne systemer.

Systemet er designet til at overtage hele bilens instrumentering og få adgang til følsomme data. Det gælder informationer som hastighed, brændstofforbrug og temperatur.

Netop den dybe integration har fået bilproducenterne til at stejle. De frygter at miste kontrollen over en fundamental del af bilens brugeroplevelse.

Ifølge Financial Times har flere af de mærker, som Apple fremhævede som partnere, nu trukket sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Listen af kritikere er efterhånden lang. Udtalelser fra flere europæiske bilgiganter afslører en udbredt skepsis. De ønsker ikke at overdrage nøglerne til bilens digitale hjerte til en ekstern teknologigigant.

En softwarechef hos Renault sætter meget klart og direkte ord på modstanden.

– Forsøg ikke at invadere vores egne systemer.

Kampen om bilens digitale cockpit

Artiklen fortsætter efter videoen:

Hos Volvo Cars deler man den holdning. Selvom mærket anerkender behovet for gode infotainmentsystemer, er der en klar grænse.

Den tidligere administrerende direktør, Håkan Samuelsson, har tidligere udtalt sig om balancen.

– Der er andre, der er bedre til disse systemer, så vi bør tilbyde det i vores biler.

Mere efter annoncen:

Udtalelsen understreger viljen til at tilbyde populære systemer, men ikke nødvendigvis i den altomfattende form, som Apple nu foreslår.

Konflikten er mere end blot en uenighed om software. Den afspejler en større magtkamp i bilindustrien.

Mere efter disse links:

Software og digitale tjenester bliver stadigt vigtigere for forretningen. Det gælder især i overgangen mod elektriske og selvkørende biler.

Bilproducenterne investerer milliarder i at udvikle deres egne økosystemer. De ser de systemer som afgørende for fremtidig indtjening og kundeloyalitet. Derfor er de tøvende med at lade teknologivirksomheder som Apple tage fuld kontrol.

Denne kamp om kontrol sker på et kritisk tidspunkt for branchen. Den teknologiske udvikling går hurtigt, og kundernes forventninger ændrer sig med den.

Mere efter annoncen:

Kundernes krav presser bilmærkerne

Bilmærkerne står i mange sværere dilemmaer. Selvom de kæmper for at bevare kontrollen, viser undersøgelser en klar præference hos forbrugerne.

Mange bilkøbere i dag ender ganske enkelt med at vælge bilerne fra, hvis de ikke er udstyret med Carplay eller Android Auto.

En undersøgelse fra McKinsey i 2023 kaster lys over problemstillingen. Den viser, at næsten halvdelen af alle bilkøbere ville fravælge en bil, hvis den ikke havde Apple CarPlay eller Android Auto.

Det er et tal, bilmærkerne ikke kan ignorere. Alligevel vokser modstanden mod systemerne nu massivt på bilmærkernes ledelsesgange.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Tallene understreger kundernes stigende forventninger til en problemfri digital oplevelse i bilen. Hele 85 procent af de bilejere, der allerede bruger CarPlay eller lignende, foretrækker de systemer frem for bilmærkets eget.

Det efterlader bilmærkerne i et svært limbo.

De skal imødekomme kundernes ønsker uden at opgive kontrollen over deres egne produkter og fremtidige serviceindtægter. Kampen mellem bilindustrien og de store techfirmaer ud til at forsætte.

Mere efter annoncen:

Boosted har i en anmeldelse af Polestar 4 selv pointeret den udvikling. For det svensk-kinesiske mærke er integrationen nemlig gået galt. Læs mere om det her.

Rivian går dog skridt videre. Mærket kunder må nemlig leve helt uden Apple Carplay. “Det kommer aldrig nogensinde til at ske”, siger direktør og grundlægger Robert Scaringe om integrationen af Apples systemer.

Og det kan få betydning for andre og meget større bilmærker. Tidligere i juni kom det nemlig frem, at Rivians teknik skal danne platformen for stort set alle biler i VW-koncernen.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også