Annonce:

40.000 Nissan-modeller får kørselsforbud – airbag kan slå ihjel

Nissan har meddelt 40.000 ejere af deres biler, at de ikke skal køre i bilerne, som er udstyret med livsfarlige airbags fra Takata.

Besøg vores annoncør:

Takata-sagen er en af de skandaler i bilindustrien, der i lighed med dieselgate bare ikke vil lægge sig ned.

Millionvis af biler er i sin tid blevet udstyret med livsfarlige airbags fra den konkursramte japanske underleverandør. Og de dødsensfarlige airbags giver stadig bilfabrikkerne problemer.

Senest har Nissan bedt 40.000 ejere af en række modeller, som er udstyret med den problematiske airbag, om ikke at køre i bilerne. Bilerne er dog kun nogle få tusinde ud af de i alt 736.000 biler, Nissan har tilbagekaldt og vil udstyre med nye airbags.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det skriver Associated Press.

LÆS OGSÅ: Solgte livsfarlig Toyota for 90.000 kr. – nu er han konkurs

Denne gang mener Nissan, at det er nødvendigt at stoppe med at køre i biler som Sentra årgang 2002 til 2006, Pathfinder af 2002-2004-årgangene og SUV’en QX4 årgang 2002 til 2003 fra søstermærket Infiniti.

Alene i USA har de livsfarlige airbags dræbt 27 bilister. En af dem omkom i en Nissan Sentra af de årgange, Nissan nu har tilbagekaldt.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Takata-sagen bunder i, at den japanske virksomhed byggede millionvis af airbags, hvori stoffet ammoniumnitrat nedbrydes over tid. Går der længe nok, er der risiko for, at airbaggen eksploderer ud af det blå. Og det er altså det, der nu er sket i alt for mange tilfælde.

Nissan er ikke det eneste bilmærke, som har tilbagekaldt biler i hobetal med den slags airbags. Toyota, BMW og Dodge har alle været ude med tilbagekaldelser inden for det seneste år.

Takata-sagen er dog ikke kun begrænset til USA. Den er spredt til biler i hele verden. Herhjemme tilbagekaldte Honda 3.600 biler i 2019 på grund af fejlen.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Et år forinden var Takata gået konkurs med en gæld på 60 milliarder kroner. Resterne af selskabet blev efterfølgende opkøbt af amerikanske Joyson Safety Systems.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler