BMW, Mercedes og Volkswagen vil stoppe afhรฆngigheden af Google og Apple. Nu udvikler de sammen med Bosch en fรฆlles open source-software til fremtidens biler.
En ny alliance i bilindustrien har set dagens lys.
BMW, Mercedes og Volkswagen er gรฅet sammen. Mรฅlet er at udvikle en fรฆlles software og udfordre tech-giganter som Google og Apple.
De tyske bilproducenter รธnsker at mindske deres afhรฆngighed af amerikansk teknologi. Det gรฆlder isรฆr Googles Android Automotive-system, som vinder frem.
Googles system findes allerede i biler fra Volvo, Polestar og Renault. Samtidig presser Apple pรฅ med deres nye Carplay Ultra for at fรฅ en stรธrre del af bilernes skรฆrme.
Initiativet omfatter i alt elleve virksomheder. Udover de nรฆvnte bilmรฆrker deltager store underleverandรธrer som Bosch, Continental og ZF.
Det er den tyske brancheorganisation VDA, der stรฅr bag initiativet. De sigter mod at skabe et stรฆrkt europรฆisk alternativ til de amerikanske lรธsninger.
Fremtidens software skal vรฆre open source
Den nye softwareplatform bliver udviklet som open source. Det betyder, at kildekoden bliver frit tilgรฆngelig for alle interesserede parter.
Marcus Bollig er leder af VDA. Og han er ikke i tvivl, om hvad der er vejen frem for fremtidens infotainment.
– Sammen bygger vi et fremtidssikret og hรธjtydende รธkosystem for software, der er รฅbent, transparent og sikkert.
Softwaren vil ogsรฅ vรฆre tilgรฆngelig for bilproducenter, som ikke er med i aftalen. Det รฅbner dรธren for, at eksempelvis kinesiske mรฆrker kan benytte teknologien.
Vejen til stabil software har vรฆret svรฆr for flere bilmรฆrker. Volkswagen har haft store og dyre problemer med deres egen softwareafdeling, Cariad.
Andre mรฆrker har ogsรฅ oplevet udfordringer med den digitale del af bilerne. Volvo har tidligere kรฆmpet med alvorlige softwarefejl i deres modeller.
Fรธrste bil med ny teknologi i 2030
En central softwarearkitektur forventes at vรฆre klar allerede nรฆste รฅr. Den skal danne det tekniske fundament for den videre udvikling i projektet.
Den fรธrste serieproducerede bil med den nye teknologi forventes pรฅ vejene i 2030. Det markerer en vigtig milepรฆl for det tyske samarbejde.
Dette skridt handler om mere end blot at skrive kode. Det er et strategisk trรฆk for at bevare kontrollen over bilens digitale hjerte og fremtidens brugeroplevelse.
De tyske bilmรฆrker og underleverandรธrer er langt fra de eneste, som er begyndt at sige fra over for techgiganterne. Det er de amerikanske mรฆrker faktisk ogsรฅ.
General Motors har pillet funktionen ud af sine bilmรฆrker, og hos Rivian siger man lige frem, at man aldrig kommer til at invitere Apple inden for. Lรฆs mere om detr her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]