Under Monterey Car Week afslørede Gordon Murray den nye T.50 S1 LM. En specialmodel bygget i blot 5 eksemplarer som hyldest til McLaren F1 GTR. Alle biler blev solgt til én hemmelighedholdt kunde.
En enkelt køber har sikret sig samtlige 5 eksemplarer af den nye Gordon Murray T.50 S1 LM.
Det skriver Zero2Turbo.
Den eksklusive superbil blev præsenteret under Monterey Car Week. Bilen er skabt for at hylde en legendarisk racerbil.
Nemlig den McLaren F1 GTR, som vandt Le Mans i 1995. Gordon Murray er i forvejen manden bag den originale McLaren F1.
Gordon Murray Automotive bygger da også kun fem eksemplarer af T.50 S1 LM. Hvor bilerne forsvinder hen – eller hvem køberen er – melder historien ikke noget om.
Men Boosted har et par bud. Mest sandsynligt er det, at samtlige biler ender et sted i Mellemøsten. Måske i Brunei hvor diktatoren angiveligt har verdens største, private bilsamling.
Designet hylder McLaren F1 GTR
Den nye model er baseret på Gordon Murrays T.50. Men inspirationen fra McLaren F1 GTR er tydelig. Det ses på fronten og det tagmonterede luftindtag.
Bilen har også en markant, delt hækvinge.
Den kendte fane/blæser fra T.50-modellen er på den anden side ingen steder at se. I stedet bruges mere traditionelle vinger og splittere.
Det bruger bilen til at skabe downforce. Altså effekten, der på det nærmeste klistre bilen til asfalten.
Bagenden har fire runde baglygter og fire afgangsrør. Interiøret minder også om den gamle racerbil. Murray har dog ofret et par nye skålsæder og mere moderne instrumentering på den nye kreation.
V12-motor fra Cosworth tager 12.100 omdrejninger
Motoren er en videreudvikling af V12-motoren i T.50. Den er bygget af Cosworth og er nu på 4,3 liter.
Ydelsen er øget til 693 hestekræfter. Standardbilen har 655 hestekræfter til sammenligning. Omdrejningsbegrænseren er der dog ikke lavet om på.
Den slår først til ved 12.100 omdrejninger i minuttet.
Kræfterne sendes til baghjulene. Det sker via en sekstrins manuel gearkasse.
Prisen for de fem biler er en hemmelighed. Men en ‘almindelig’ Gordon Murray T.50 kostede omkring 20 millioner danske kroner i 2020.
Den blev bygget i 100 eksemplarer. At T.50 S1 LM kun bygges i 5 eksemplarer presse sandsynligvist prisen op. Helt vildt meget op.
Skal man tro endnu ikke bekræftede rygter i branchen, er en pris på omkring 66 millioner danske kroner per bil er ikke urealistisk.
Det samlede beløb for den éne, meget heldige kunde kan dermed overstige 330 millioner danske kroner.

