Volkswagens øverste chef gik ikke meget for det, som nogle af hans største konkurrenter ellers kigger voldsomt interesserede på.
Mærker som BMW, Toyota og Hyundai tror på, at brint spiller en rolle i fremtidens bilindustri. Omend ikke afgørende så i hvert fald en rolle. Og det både i som erstatning for fossile brændstoffer i forbrændingsmotoren og celler i batteribiler.
Men den idé gav Volkswagens nu tidligere øverste chef Thomas Schäfer ikke meget for. Og da slet ikke i personbiler. Det fortalte han til spanske Autobild.es.
– Brint er ikke noget for os. Brint handler om ren fysik og så er det dyrt. Det er heller ikke konkurrencedygtigt og især ikke i personbiler.
Fordi selve brinttanken bare vil sluge plads i kabinen. Måske er der en idé med brint i erhvervskøretøjer, men det er ikke noget, jeg ser ske hos Volkswagen.
LÆS OGSÅ: MTV pimpede hendes Ford Ka: “Nu hader jeg den!”
Så meget imod brint har VAG-gruppen dog ikke altid været. Tilbage i 2014 udviklede Volkswagen faktisk selv en række konceptbiler – bl.a. en Golf og en Passat-prototype – som kørte på brint. Begge biler havde en elmotor som leverede 134 hestekræfter
Også Audi legede med idéen, men i 2021 skrottede tyskerne projektet. Og siden har der ikke været meget snak om brint i den del af landets bilindustri.
Schäfer udmelding betyder formentlig også, at Volkswagen skrinlægger et ellers vildt patent på en løsning, der ville gøre rækkevidde-angst til total fortid, læs mere om det her.