Annonce:

Volkswagen-chef: Dette brændstof giver IKKE mening i biler

Volkswagens øverste chef gik ikke meget for det, som nogle af hans største konkurrenter ellers kigger voldsomt interesserede på.

Annonce:

Mærker som BMW, Toyota og Hyundai tror på, at brint spiller en rolle i fremtidens bilindustri. Omend ikke afgørende så i hvert fald en rolle. Og det både i som erstatning for fossile brændstoffer i forbrændingsmotoren og celler i batteribiler.

Men den idé gav  Volkswagens nu tidligere øverste chef Thomas Schäfer ikke meget for. Og da slet ikke i personbiler. Det fortalte han til spanske Autobild.es.

– Brint er ikke noget for os. Brint handler om ren fysik og så er det dyrt. Det er heller ikke konkurrencedygtigt og især ikke i personbiler.

Fordi selve brinttanken bare vil sluge plads i kabinen. Måske er der en idé med brint i erhvervskøretøjer, men det er ikke noget, jeg ser ske hos Volkswagen.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: MTV pimpede hendes Ford Ka: “Nu hader jeg den!”

Så meget imod brint har VAG-gruppen dog ikke altid været. Tilbage i 2014 udviklede Volkswagen faktisk selv en række konceptbiler – bl.a. en Golf og en Passat-prototype – som kørte på brint. Begge biler havde en elmotor som leverede 134 hestekræfter

Også Audi legede med idéen, men i 2021 skrottede tyskerne projektet. Og siden har der ikke været meget snak om brint i den del af landets bilindustri.

Schäfer udmelding betyder formentlig også, at Volkswagen skrinlægger et ellers vildt patent på en løsning, der ville gøre rækkevidde-angst til total fortid, læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:
Responsiv Iframe


 


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også