Annonce:

Peters Volvo er verdens første med 10-cylindret centermotor

Aldrig før har nogen gjort som svenske Peter Björck og bygget en Volvo 240 med 10 cylindre i midten af bilen.

Annonce:

Du kender ham måske som manden bag Volvoghini. En ældgammel 245 stationcar med 10 cylindre fra Lamborghini. Og nu har Peter Björck gjort det igen.

Denne gang i en anden Volvo. Men også fra 1970’erne. Hans hvide 240 er helt fra 1976 og oprindelig født med fire døre.

Kun to af dem er tilbage i dag. Motoren er placeret der, hvor der normalt er bagsæder i en 240. En lille sjov detalje er, at akselafstanden næsten er det samme som Audi R8’eren, der også kørte rundt med V10-motoren mellem 2009 og helt indtil i år, hvor produktionen stoppede.

Peter Björcks ombygning har stået på i godt et halvt år, og nu kan bilen bevæge sig ved egen kraft.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Bilmærke forhandler med Kevin Magnussens Formel 1-hold

Til at begynde med er den svenske bilbygger dog ikke helt tilfreds. V10-motoren har ikke den helt rigtige lyd. Det bliver der dog rettet op på i løbet af videoen som kan ses herunder.

– Nu fungerer det, som det skal, selvom der stadig er nogle småjusteringer, der skal laves, siger Peter Björck.

Svenskeren indrømmer dog, at gearkassen stadig volder ham problemer. Men ud over det er bilen, som han siger, stort set færdig.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Peters anden Volvo med V10-motor stødte Boosted-redaktionen i øvrigt på tidligere i år, da vi tog turen til Custom Motor Show i Elima-hallerne. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også