Der er ikke så meget at rafle om. I kroner og øre er dieselbilen stadig billigst at køre på sommerferie i, siger FDM.
Interesseorganisationen FDM har regnet lidt på det. Det er dog ikke, fordi resultatet er anderledes end sidst.
For dieselbilen er stadig billigst at køre på sommerferie i. FDM har taget udgangspunkt i en distance tur-retur fra Odense på Fyn til Gardasøen i Italien.
Der er ikke så meget at rafle om. Dieselbilen er billigere. Godt nok ‘kun’ 144 kr. i forhold til, hvad FDM mener, en elbil kan lades for på den samme tur. Men billigere er det altså.
Ferieturen, der næsten 3.000 kilometer lang, vil i en benzinbil koste 2.571 kroner. Hvis man da går ud fra, at den kun kan køre 15 km/l. I en dieselbil koster den samme tur 1.903 i brændstof, før elbilen med 5 kilometer pr. kWh løber op i 2.047 kroner.
LÆS OGSÅ: Kvinde var 4 km/t fra at miste 1 måned gammel Tesla
Noget andet er prisen på ‘brændstof’, når elbilen bruges i hverdagen. Her mener FDM, der dog har et samarbejde med bl.a. ladeudbyderen Clever, at elbilen er det billigste alternativ.
En ting på sommerferie-turen gælder dog, uanset hvad bilen kører på. Nemlig hastigheden. Ved 130 km/t bruger bilerne 20 til 25 procent mere brændstof, end hvis farten holdes til 110 km/t, lyder interesseorganisationens vurdering.
Vælger man at tage en elbil på sommerferie ud af landet, er der dog noget, man skal være opmærksom på. Noget som hverken diesel- eller benzinbilerne rammes af.
Og det er roaming. Altså den pris man betaler for at koble sig på et andet ladenetværk, end man nødvendigvis har abonnement til. Selvom EU har besluttet at lægge et loft over selve roamingprisen, er den slags ikke helt forsvundet. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!