Godzilla GT-R er japansk og andre bilmyter

Nogle bilmyter er så sejlivet, at de næsten bliver til sandheder – nu afliver vi de største

Nissan Skyline GT-R er godt nok en japansk bil. Men vidste du, at det ikke var japanerne, som kom på det legendariske tilnavn ‘Godzilla’. En anden japanerhelt er 2JZ-motoren. Men den berømte rækkesekser var faktisk ikke den foretrukne motor, da der blev kørt racerløb med Toyota Supra Mk. IV.

Lad os få aflivet dem og andre myter

Nissans Skyline-model fik rigtigt nok tilnavnet ‘Godzilla’, da R32’eren kom til i 1989, men det var faktisk australske journalister, der kom på navnet, da bilen var ekstremt populær i australsk standardvogns-ræs. De hurtigste Skylines havde flere ‘hjemmebyggede’ australske dele i sig end egentlige tunerstumper fra Japan. Det er bilen fra Gibson Motorsport et godt eksempel på.

Alle automatgearkasser er skrald. Ah, vent lige et øjeblik. Vel at mærke et øjeblik du ikke registere. Moderne automatgearkasser skifter i dag langt hurtigere, end selv den hurtigste racerkøre kan gøre det manuelt. Indrømmet, ikke alle automatgear skifter lige lækkert, men teknologien er der. Det er ikke som i ‘gamle dage’, hvor du skulle vente en halv evighed på, at torque converteren lagde næste gear ind.

Toyota Supra Mk.IV gjorde 2JZ-motoren berømt. Eller er det omvendt? Anyway, de fleste Supra Mk.IV, der blev brugt på racerbaner, kørte ikke med 2JZ. Nok kan et firecifrede antal hestekræfter nemt lokkes ud af rækkesekseren, men ulemperne ved motoren er, at det er stor, tung og frem for alt overraskende høj jernkonstruktion. Derfor kørte mange Supra’ere med firecylindrede motorer på racerbanen. 

Høje biler er de sikreste i trafikken. Og dog. Har du nogensinde hørt om svenskernes ‘elg-test’. Det er bestemt ikke alle SUV’er, der er lige begejstret for stresstesten af det højere tyngdepunkt. Prøv selv at google det. Overraskende mange har svært ved at holde sig på alle fire hjul. For nogle er det endda endt helt galt på enten siden eller med hjulene i vejret. En anden ulempe ved SUV’er er vægten. Der skal selvsagt mere til at stoppe en tungere, højere bil i fart end en lavere og lettere. Og det er ikke altid, at trafikken foran flytter sig hurtigt nok

 

 

Klik frem og tilbage på pilene