Reklame:

Danske bilister flygter fra populære bilmærker

Det danske marked for nye biler er et blodbad i øjeblikket. I hvert for de etablerede mærker der taber terræn i høj fart.

Danske bilister vil noget andet. I hvert fald noget andet end nye biler fra de ellers kendte bilmærker.

En opgørelse, som Børsen bringer, viser, at de største bilmærker i Danmark for bare 10 år siden sad på 71,9 procent af hele nybilssalget herhjemme.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:

Artiklen fortsætter her:

Nu – i 2023 – er markedsandelen nede på 49,9 procent. Ni ud af ti bilmærker – undtagelsen er Hyundai – er gået tilbage i Danmark, skriver avisen.

– Det er ekstraordinært, det, der sker, og det er et billede på, at der er nogen, som bliver klemt i den elektriske omstilling, siger Morten Hannesbo, som har haft ledende stillinger hos både Toyota, Ford og Nissan i Danmark, til Børsen.

LÆS OGSÅ: Populær danskerbil oplever gigantisk nedtur

Værst er tilbagegangen gået udover Ford. Den danske importør har tabt halvdelen af sit salg af nye biler i Danmark. Men også Citroën, Renault og Volkswagen bløder kunder.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:

Artiklen fortsætter her:

Volkswagen kunne dog ved indgangen til 2023 notere sig, at man for 12. år i træk var danskernes fortrukne bilmærke. Men også den position er truet. Læs mere om det her.


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Reklame:

Nyeste artikler

Reklame:

Motorsport

Læs også

Husk det nu

Reklame:

Har du læst?

Gratis artikler

Har du læst?