Bilproduktion stopper midlertidig i Italien – mangler franske motorer


Mandag i denne uge blev Stellantis tvunget til midlertidigt at stoppe produktionen af varevogne i Italien – der er mangler motorer… fra Frankrig

Mens produktionen kom op at køre igen allerede tirsdag morgen, kan Stellamtis ikke udelukke, at man render ind i flere produktionsstop i fremtiden. Altså sammen på grund af de globale vare- og forsyningsproblemer, som coronapandemien har ført med sig

Det er ikke gang dag, fabrikken i Italien lukkede ned på grund af forsyningsproblemer. Det samme skete i lørdags, hvor det ellers var planlagt, at man ville kompencere for den produktion, som flere dage sidste år blev stoppet på grund af manglen på mikrochips.

Men da man heller ikke kunne skaffe nok mikrochips den lørdag, opgav man projektet. Og mandag var der altså mangel på motorer.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Weekendarbejde er nødvendigt nu
– Vi kan ikke udelukke, at produktionen vil blive stoppet flere gange i fremover på grund af manglen på komponenter, materialer og generelle forsyningsproblemer, udtaler tillidsrepræsentant Nicola Manzi.

Han tilføjede, at det vil være nødvendigt at kalde de ansatte på arbejde på flere lørdage og søndage for at indhente den tabte produktion.

Sevel Sud-fabrikken i Attesa, Italien, er den største varebilsfabrik i Europa. Her fremstiller Stellantis varebiler med Peugeot, Citroen og Fiat-logo. Mens Fiat Ducato bruger Multijet-motorer bygget i Italien, bruger Citroen Jumper og Peugeot Boxer-søstrene BlueHDi-motorer, der er produceret i Frankrig.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk