Russerne har med et slag fået endnu sværere ved at købe biler. Og det er i forvejen meget svært for dem.
I hvert fald hvis de biler skal være bygget på andet en licens fra Kina. Nu forbyder Japan nemlig også eksporten af alle elbiler, hybrider og biler med en slagvolumen større end 1.900 kubik.
Sanktionen er bare den seneste i en lang række, som japanerne forsøger at ramme russerne med. Det samme gør EU-landene, USA og Australien i øvrigt.
Mens japanske mærker som Toyota og Nissan for længst har indstillet bilproduktionen i Rusland fortsætter nogle japanske bilmærker med at sælge biler i landet. I disse tilfælde er der ofte tale om parallelimport af brugte biler, hvor mange af bilerne i øvrigt fremstilles i Kina og ikke Japan.
De seneste tal viser ifølge Carscoops, at den russiske bilindustri er i alvorlige problemer som følge af krigen i Ukraine. Før invasionen i februar 2022 købte russerne godt 100.000 biler om måneden. Det tal er nu skrumpet til 25.000 biler.
LÆS OGSÅ: Ejendomsmæglere finder super sjælden Ferrari i dødsbo der “trænger til en kærlig hånd”
Det selvom den russiske bilindustri faktisk har kunnet erhverve sig højteknologiske fabrikker – og endda tilbagekøbe hele mærker som Lada – da vestlige bilmærker fik travlt med at komme ud af landet.
Imidlertid er de russere, som har råd til det, sagtens i stand til at købe helt nye biler fra europæiske mærker. Bilerne importeres i så fald fra ‘russer-venlige lande’. Det drejer sig ifølge medier om ‘hundredvis af biler’, der bliver parallelimporteret på den måde.
Tilbage i Japan er det ikke kun biler, regeringen har forbudt forsendelsen af til Rusland. Det er også blevet forbudt for japanske virksomheder at handle alt fra stål over plastik til elektronik med russerne.