Månedens 7 værkstedstips du ikke kan leve uden

Foran gutterne vil du garanteret helst fremstå som et teknisk geni – så her er guiden til dig!

Vi gutter er nok i bund og grund meget ens, når det kommer til teknisk viden. Vi vil alle helst fremstå som altvidende og begiver os hellere ud i projekter, vi ikke har det fjerneste forstand på, end at tabe ansigt ved at virke uvidende.

Derfor har vi samlet 22 punkter med tips, tricks og myter, som vi bekræfter, afkræfter eller afliver for dig, så du forhåbentlig kan være mere sikker i din sag, næste gang du går i garagen.

På nogle biler kan simple ting have store følge-konsekvenser, hvis de ikke bliver udført korrekt. Vidste du for eksempel, at hvis du spilder bremsevæske på bilens lak, så bobler den af? Eller at du kan brænde bilens elektronik af, hvis du svejser uden batteribeskyttelse? Læs punkterme fra en ende af – du vil ikke fortryde det!

1 – Bremsevæske på lak?
Når du kontrollerer eller efterfylder bremse- og koblingsvæse på din bil, skal du være opmærksom på en ting, som måske ikke ligefrem virker åbenlys.

Bremsevæske indeholder ofte esterolie, som har en direkte opløsende virkning på lak, og derfor skal du være ekstra forsigtig, når du omgås det.

Hvis du ikke omgående fjerner væsken fra lakken med en våd klud, vil du efter nogle timer opleve, at lakken simpelthen slipper bilens karrosseri lige der, hvor bremsevæsken har været spildt.

Lakken slipper metallet fuldstændigt efter kontakt med bremsevæske. Det er både grimt og dyrt

2 – Om startkabler
Er bilen død for strøm, kan du ved hjælp af startkabler og en anden bil slå liv i motoren. Men du kan også gøre ret så stor skade på bilen, hvis du ikke er forsigtig.

Altså, start med at koble den strømgivende og den strømmodtagende bils batterier sammen med det røde startkabel, som du monterer på begge bilers pluspoler (+), som også er markeret med rød. Derefter tilslutter du det sorte startkabel på den strømgivende bils minuspol (-), og finder et punkt på den strømmodtagende bils motor eller i motorrummet, hvor du kan fange en god stelforbindelse, som du forbinder med det sorte kabel.

Nu tænker du sikkert, at der ville være langt nemmere at forbinde batteriernes minuspoler direkte og det har du ret i, men på mange nyere biler foreskriver fabrikanten, at det kan give elektriske chok og derved skade bilens elektronik.

Hvis du mod forventning kommer til at forbinde minuspolen til pluspolen, så opdager du det meget hurtigt og har måske futtet en masse dyre styrebokse af, så vær vågen, når du skal starte en afladt bil.

3 – Køler-eller sprinklervæske
De er begge blå og er sikret imod frost, men så ophører alle ligheder mellem de to væsker også. Kølervæske er en meget kompleks blanding glykol, som sænker frysepunktet og en masse additiver til smørring af vandpumpe samt antikorrosion af topstykke og motorblok.

Så selvom at du på en stresset dag let kan tage fejl, så virker kølervæske ikke i din sprinklerbeholder og kan faktisk være direkte farlig, da den kan gøre din forrude helt ugennemsigtig. Kølervæske er ofte en smule mørkere i den blå farve og en hel del tykkere, så hvis du er vågen, kan du let kende forskellen på de to.

4 – Kobberfedt på hjulboltene?
Skal du, eller skal du ikke? Der er mange meninger og ingen af dem er helt korrekte. Kobberfedt er en speciel varmebestandig fedtende masse, som indeholder en stor del kobberpartikler.

Fedtet sørger for at to metalflader ikke ruster sammen og er specielt egnet til udsatte områder omkring bremser og hjul. Da kobberfedt indeholder en stor mænge kobber, er det i nogle tilfælde muligt at spænde ovenpå selve fedtet.

Bruger du derfor en masse kobberfedt på anlægsfladen mellem fælg og hjulnav, vil det rent teoretisk være muligt at spænde fælgen skævt på, fordi kobberfedtet bærer trykket mellem fælg og nav. Kobberfedt kan også være hård ved aluminiumsfælge i nogle tilfælde, men så længe at du altid bruger en momentnøgle til fastspænding af hjulene, er en lille klat kobberfedt på hjulboltenes gevind en rigtigt god idé.

Der er delte meninger om kobberfedt på hjulbolte

5 – Hvornår skal oliestanden måles – kold eller varm motor?
Du skal altid holde et vågent øje med motorens oliestand, men inden du trækker oliepinden, er der nogle ting, du bør vide.

Motoroliens viskositet ændres ved temperaturskifte og olien bliver tyndere ved stigning i temperatur. Derfor skal du være opmærksom på, at motorolien godt kan være tyk og fylde en smule mere, på kold motor samtidig med, at olie fra topstykke og oliefilter kan være løbet tilbage i bundkaret, hvor oliestanden måles.

Det betyder at du rent faktisk kan få en mindre fejlaflæsning, hvis du trækker oliepinden på kold motor. Start motoren op og lad den køre indtil den er driftsvarm. Derefter slukker du den igen og lader den stå i et minut, inden trækker oliepinden og aflæser oliestanden. Derved opnår du den mest korrekte aflæsning.

6 – Rustne bolte, hvad gør du?
Vi kender det vidst alle, når hvad der skulle have været en let opgave, bliver til en timelang kamp, på grund af fastgroede og rustne bolte.

Så snart du har konstateret, at en bolt sidder uhjælpeligt fast, skal du straks stoppe med at forsøge på at løsne mere på den, da det kan knække bolten. Ved hjælp af varme fra et gas/ilt anlæg, kan du varme metallet op rundt om bolten og derved løsne den så let som ingenting.

Når du opvarmer metal, udvider det sig nogle få hundrededele af en millimeter, hvilket er mere end rigeligt, for at løsne en bolt. Det er derfor ikke selve bolten, men materialet rundt om den, som du skal varme op, så går tingene som regel legende let.

Varme er en super løsning, når bolte sidder uhjælpeligt fast

7 – Batteripolerne under svejsning
Du har sikker aldrig tænkt over, hvad der egentlig sker med bilen, når du svejser i den. Et svejseværk sender en meget kraftig strøm igennem bilens karosseri, for at kunne få svejsetråden til at forene sig med metallet.

Den uautorisede strøm forplanter sig via bilens stelforbindelser i alle elektroniske bokse og styreenheder, hvilket i mange tilfælde har forårsaget afbrændte komponenter, som ofte koster en mindre formue.

For at sikre bilens elektriske system inden svejsning, skal stelforbindelsen på batteriet altid afbrydes. Altså du skal afmontere batteriets minuspol (-), så der ikke længere er gennemgang til de elektriske komponenter. Du kan også købe en af de smarte spænding-dræbere, som monteres mellem batteriets to poler og derved dræber alle skadelige spændinger. Husk det nu!

 

 

 

Forrige
Klik frem og tilbage på pilene