Ingen bruger p-pladserne. For der er ingen biler. Men nu skal der laves flere p-pladser til delebiler i København.
Det kan lyde dumt. Men den er god nok. I København skal der laves langt flere af de parkeringspladser, som ingen bruger.
Det skriver TV2 Kosmopol.
Helt konkret drejer det sig om parkeringspladser til delebiler, som i dag dårlig nok er i brug i hovedstaden.
De tomme p-pladser skal der dog laves endnu flere af. Sidste år besluttede et flertal på Københavns rådhus nemlig at omdanne 1.000 parkeringspladser i byen til formålet.
LÆS OGSÅ: Fisker lukker – vil af med 4.300 biler på én gang
Men ifølge TV2 Kosmopol er kun 5 ud af de 100 pladser, som allerede er lavet om, taget i brug af delebiler. Resten? Ja, de står tomme.
Tallene er baseret på en ny evaluering af ordningen fra teknik- og miljøforvaltningen. Samme forvaltning forventer dog, at flere vil bruge p-pladserne. Især fordi ‘en delebil-operatør er begyndt at tage pladserne i brug’, skriver forvaltningen.
Det skal dog være sket, efter kommunen fik udarbejdet tallene. Om det så stemmer overens med virkeligheden, kan ikke bekræftes.
Alene i 2025 planlægger kommunen at omdanne yderligere 600 almindelige p-pladser til den slags, som altså kun må bruges af elektriske delebiler.
Og selvom hele tre delebilstjenester er lukket i Danmark – heriblandt Semler-satsningen Dribe – i løbet af i år, holder Enhedslistens borgmester Line Barfoed fast i, at delebilerne er en god idé.
Det har de sjovt nok også opdaget i andre byer end København – antallet af delebiler er støt stigende, ikke mindst i byer i Sverige, Norge, Finland og Tyskland, lyder det i et debatindlæg fra borgmesteren på Ingeniøren Mobilitytech fra maj i år.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!