Et løst sæde i en elbil er omdrejningspunktet i en norsk retssag, hvor Tesla har trukket en Model S-ejer i retten.
IT-konsulenten Svein Halvard Nergård var egentlig glad for sin Tesla Model S som han købte i 2016. Men så begyndte problemerne med bilen, og nu er mange års tovtrækkeri foreløbig kulmineret med, at Tesla har trukket nordmanden i retten. Det skriver mediet Dagens Næringsliv.
Til mediet fortæller Svein Halvard Nergård, hvordan han lige fra begyndelsen oplevede småproblemer med Teslaen. Drilske dørhåndtag og utætte lister. Fejl som Tesla rettede. Men problemerne blev ved.
LÆS OGSÅ: Ken Block er død – det ved vi om ulykken
Og da et sæde i 2018 løsnede sig, gik kommunikationen med bilmærket for alvorlig i hårdknude.
– Det er et spørgsmål om trafiksikkerhed. Det er distraherende og går ud over førerens koncentration. Det føles ikke trygt at køre bilen, siger Svein Halvard Nergård.
Trukket i retten efter medhold
To gange forsøgte Tesla at udbedre problemet med det løse sæde. Men da problemet stadig ikke var løst i 2019, valgte nordmanden at klage til Norges svar på forbrugerombudsmanden. Og det viste sig at være en god idé. For Tesla blev tvunget til at lade handlen gå tilbage.
Men det vil Tesla på sin side ikke finde sig, og derfor har mærket nu stævnet Svein Halvard Nergård. Og det er han ifølge Dagens Næringsliv ikke den eneste nordmand der har oplevet efter at have fået medhold hos forbrugerombudsmanden.
Og mens en anden sag, som mediet referer til, endte med et forlig, vil Svein Halvard Nergård gerne have prøvet sin sag ved domstolene.
– Sager som denne bør jeg og andre slippe for at opleve. Jeg har ventet i fire år, og jeg kan vente i fire år til. Jeg anser det som bedst for mig og andre forbrugere, at det kommer en afgørelse i denne sag, siger han til mediet.
Teslas aktiekurs har i 2022 været gennem en nedsmeltning af dimensioner. Da året var omme, havde bilmærket tabt cirka 70 procent af sin værdi. I denne uge fortsatte nedturen, da man tirsdag tabte 13 procent af sin markedsværdi.