Der bliver købt 22 millioner nye biler om året i Kina. Landets bilmærker kan bygge 40 millioner biler. Men det er svært sælge bilerne andre steder.
Kinabilerne kommer. Faktisk er de her allerede. Men succesen for dem ude bliver.
I hvert fald har bilmærkerne svært ved at bide sig fast i danskernes bevidsthed. Et enkelt har endda allerede taget konsekvensen og gået i dvale. Læs mere om det her.
Også i Kina begynder bilmærkerne dog at blive et problem. Der er simpelthen for stor en kapacitet i forhold til markedet.
Faktisk kan de kinesiske bilmærker producere næsten dobbelt så mange biler, som de samlet sælger i Kina hvert år. Alligevel bliver det kommunistiske diktatur ved med at støtte industrien økonomisk.
LÆS OGSÅ: Psykopater foretrækker disse biler, viser undersøgelse
I april kunne Kiel Institut fremlægge beviser for, at alene BYD – som mener at have fået en blåstempling i Danmark – har fået mindst 2,1 milliarder euro svarende til 16,5 milliarder danske kroner i statsstøtte.
– Subsidier som dem, der er givet til BYD, har gjort det muligt for kinesiske virksomheder at opskalere hurtigt, dominere det kinesiske marked og lette en stigende ekspansion på EU-markederne, skriver Kiel Institut i en rapport.
Alligevel skyder det op med stadig flere nye bilmærker i Kina. Ifølge Wall Street Journal nøjes kineserne dog ikke med det.
Investorer køber bilmærker som for længst ellers er bukket under. Et eksempel er Zhido der efter en konkurs i 2019 nu skal genoplives.
Omvendt har kineserne fået gigantisk marked foræret i Rusland, efter vestlige bilmærker på grund af sanktioner mod Putin-regimet har trukket sig. Og selvom russerne ikke gider bilerne. Læs mere om det her.
LÆS OGSÅ: Psykopater foretrækker disse biler, viser undersøgelse