Citroën-chef: Elbilerne betyder denne biltypes død

Foto: PR

De er populære som aldrig før. Alligevel mener Citroën, at SUV’en dør ud, når elbilerne for alvor får fart på.

I dag kan du ikke bevæge dig ud i trafikken uden i det mindste at spotte én SUV. Men det billede ændrer sig snart. Hvert fald ifølge Citroëns Vincent Cobee. Til AutoExpress fortæller han, at elbilens udbredelse også bliver SUV’ens død.

Besøg vores annoncør:Monster Trucks

– Lige nu er der nok ingen der vil tro mig. For lige nu kan vi jo ikke forestille os en verden uden SUV’er. Men det kommer til at ske.

Og hvorfor så det? Jo, Cobee mener, at SUV’ens aerodymanik – eller rettere manglen på samme – slet ikke går i elbil.

– Det er sådan med elbiler, at du taber alt for meget på rækkevidden, hvis ikke det aerodynamiske sidder lige i skabet. Straffen i forhold til dårlig aerodynamik er enorm. Du kan taber nemt op til 80 kilometers rækkevidde med dårlig aerodynamik, fortæller Citroën-chefen.

Reklameblok:



Men Vincent Cobee anerkender også, at en anden faktor spænder ben for SUV’ens fremtid. I en elbil er vægten nemlig også afgørende. Desto større bil, desto større batteri skal der til. Og på den måde vil bilindustrien med tiden opdage, at det er alt for dyrt at holde SUV-karosseriet i produktion, mener Vincent Cobee.

– Der kommer restriktioner på vægt og batteristørrelse. Enten gennem skatte og afgifter, andre regulativer eller ren udskamning.

 

Reklameblok:

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk