Annonce:

Blev lovligt i Danmark 1. januar – nu er der nyt

Højere brændstofpriser var ikke det eneste nye syn, danske bilister skulle vænne sig til 1. januar 2024. Lastbilerne ser også anderledes ud, og nu har transportministeren nyt.

Transportminister Thomas Danielsen (V), der selv er lastvognsmekaniker, har været til møde med sin ministerkollega i Sverige Andreas Carlson

Og fra det kan de to fortælle, at man vil undersøge muligheden for, om ekstra lange lastbiler skal kunne køre frit mellem Sverige og Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Tak fordi du så vores annoncer - artiklen fortsætter her:

Det skriver ITD – International Transport Danmark – i en pressemeddelelse.

Ved at åbne forbindelsen over Øresund vil de ekstra lange lastbiler, som blev lovlige i Danmark 1. januar, vil der blive adgang til 4.500 kilometer statsejet asfalt.

LÆS OGSÅ: Formel 1-kører taber retssag – skal betale lønnen tilbage

Med tiden vil man åbne muligheden for yderligere 500 kilometer af stats- og kommunalt ejet veje. Stefan K. Schou, der er direktør for ITD International Transport Danmark, synes, det er en god idé.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Tak fordi du så vores annoncer - artiklen fortsætter her:

– Jeg vil gerne rose transportminister Thomas Danielsen og hans svenske kollega for at sætte arbejdet i gang med at åbne for kørsel mellem Danmark og Sverige. En aftale mellem de to lande kan blive til stor gavn for vores medlemmer.

– I den internationale transportbranche er vi desværre vant til der jævnligt kommer flere restriktioner, så det er positivt, at der nu er noget på vej, der skaber grønnere og billigere transport, som øger samhandelen og dermed gør os alle sammen rigere, lyder det fra direktøren.

Svenskerne er længere fremme end os her i Danmark. Allerede 1. december 2023 tillod svenskerne nemlig de ekstra lange såkaldte dobbelttrailervogntog.

Annoncesektion:

NYT: TJEK DIN BILFORSIKRING MED VORES BEREGNER!

Indtast din nummerplade herunder og se billige priser på bilforsikringer med det samme!
Tak fordi du så vores annoncer - indholdet fortsætter herunder:

Der er dog forskelle, som de to ministre skal være opmærksom på, mener ITD. Blandt andet fordi de danske og svenske standarder for lastbiler er forskellige.


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Hader vi dem?

Annonce:

Læs også

Annonce:

Billig bilforsikring?

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Gratis artikler

Flere populære artikler