Højere brændstofpriser var ikke det eneste nye syn, danske bilister skulle vænne sig til 1. januar 2024. Lastbilerne ser også anderledes ud, og nu har transportministeren nyt.
Transportminister Thomas Danielsen (V), der selv er lastvognsmekaniker, har været til møde med sin ministerkollega i Sverige Andreas Carlson
Og fra det kan de to fortælle, at man vil undersøge muligheden for, om ekstra lange lastbiler skal kunne køre frit mellem Sverige og Danmark.
Det skriver ITD – International Transport Danmark – i en pressemeddelelse.
Ved at åbne forbindelsen over Øresund vil de ekstra lange lastbiler, som blev lovlige i Danmark 1. januar, vil der blive adgang til 4.500 kilometer statsejet asfalt.
LÆS OGSÅ: Formel 1-kører taber retssag – skal betale lønnen tilbage
Med tiden vil man åbne muligheden for yderligere 500 kilometer af stats- og kommunalt ejet veje. Stefan K. Schou, der er direktør for ITD International Transport Danmark, synes, det er en god idé.
– Jeg vil gerne rose transportminister Thomas Danielsen og hans svenske kollega for at sætte arbejdet i gang med at åbne for kørsel mellem Danmark og Sverige. En aftale mellem de to lande kan blive til stor gavn for vores medlemmer.
– I den internationale transportbranche er vi desværre vant til der jævnligt kommer flere restriktioner, så det er positivt, at der nu er noget på vej, der skaber grønnere og billigere transport, som øger samhandelen og dermed gør os alle sammen rigere, lyder det fra direktøren.
Svenskerne er længere fremme end os her i Danmark. Allerede 1. december 2023 tillod svenskerne nemlig de ekstra lange såkaldte dobbelttrailervogntog.
Der er dog forskelle, som de to ministre skal være opmærksom på, mener ITD. Blandt andet fordi de danske og svenske standarder for lastbiler er forskellige.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk