Test: Sandheden om luftfiltre – giver det noget?

Når snakken falder på luftfiltre, kommer spørgsmålet altid: “Giver de noget”? Det finder vi ud af i artiklen her

NB: Dav! Testen, du nu skal til at læse, er første gang bragt i Boosted Magazine nr. 1.

Du har sikkert selv overværet en diskussion blandt drengene, om hvorvidt det giver noget at opgradere bilens luftfilter eller ej. Meningerne er meget delte, og her på redaktionen indrømmer vi da ærligt, at vi ikke er sikre på svaret.

Der er ingen tvivl om, at et åbent luftfilter giver en fed lyd på langt de fleste biler, men om der ligefrem er en effektmæssig gevinst, er der lige så mange meninger om, som der er luftfiltre til. Derfor har vi sat os for at lave en grundig test af tre forskellige kits fra K&N, som i årevis har siddet solidt på filtermarkedet.

Vi vil én gang for alle fastslå, om det giver noget på effektkurven eller ej. Kittene er nøje udvalgt, så de repræsenterer hver sin klasse, altså et indsatsfilter til montering i den originale luftfilterkasse, et friskluftkit med åbent filter og det helt store koldlufts-kit med rør og skillevægge.

Hver model har en lovet effektforøgelse fra producenten. Men passer det mon?

SÅDAN TESTER VI
På vores Facebook-side skrev vi i et opslag, at vi skulle bruge en bil med sugemotor til en test, og det gav over hundrede henvendelser fra vores fantastiske læsere. Danny fra København tilbød sin originale BMW E46 328i fra 1998, og med den stærke 193 hk sugemotor fandt vi den perfekte bil til testen.

En BMW E46 328i er opgivet til at have 193 hk og 280 Nm. Men vores testbil målte vi til hele 200 hk og 270 Nm med originalt luftfilter.

Vi lagde ud med at måle bilen på rullefelt i helt standard tilstand. Effekten blev et gennemsnit af tre målinger for at sikre, at der ikke var nogle afvigelser på grund af den stigende varme i motoren. Alle målinger viste dog 200 hk og 270 Nm, hvilket er ret imponerende af en 328i med over 200.000 kilometer på klokken.

Selve rullefeltet tilhører Fredslunds.dk, som til dagligt lever af at måle og optimere biler. Her bliver der hele tiden justeret faktorer som atmosfærisk lufttryk, luftfugtighed og temperatur for at sikre nogle effektmålinger, der er så præcise som overhovedet muligt. Nå, lad os se, om testen giver et udfald til en uventet side.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Reklame: