Annonce:

Elbiler skal køre over 100.000 kilometer for at svine mindre

Ifølge en ny undersøgelse fra BloombergNEF er der ikke så meget at rafle om. Elbilen er bare bedre. I hvert fald når det kommer til forurening.

Annonce:

Elbiler bliver en stadigt større del af bilparken. Ikke bare herhjemme men globalt set. Et enkelt land har allerede besluttet at forbyde importen af diesel- og benzinbiler. Læs mere her.

Og i Norge holder man fast i, at det skal være helt slut med nye diesel- og benzinbiler senest den 1. januar 2025. Altså lige om lidt.

Og er det udledningen, man er ude efter at nedbringe, så er elbilen det klare førstevalg. Og måske det eneste rigtige valg.

Det slår en undersøgelse som analyseafdelingen hos Bloomberg, BloombergNEF, står bag, fast. Undersøgelsen peger på, at elbiler allerede i dag udleder mindre end en tilsvarende benzinbil.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: 17-årig må ikke køre bil efter knallert-tur på 68 meter

Hvor meget/lidt en elbil udleder afhænger ifølge BloombergNEF af to ting. Nemlig hvor meget elbilerne kører og hvordan de lades op. Det afhænger også af, hvad strømmen er lavet af.

BloombergNEF slår dog også fast, at elbilen sviner mest i produktionen. Altså på fabrikkerne. Afstanden til benzinbilen henter elbilen dog med tiden, mener analyseafdelingen.

Og efter 250.000 kilometer vil elbiler både i Kina, USA, Tyskland, England og Japan, som folkene bag undersøgelsen har kigget på, have udledt mellem 27 og 71 procent mindre CO2 end de tilsvarende biler med forbrændingsmotor.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Der er dog stor forskel på, hvornår elbilen indhenter benzinbilen. Altså fra land til land. I USA skal der i dag 41.000 kilometer til. Det regner NEF med, at en amerikaner kører på to år.

Men det vil tage en kineser i en elbil 10 år eller 118.000 kilometer at indhente benzinbilens CO2-forspring.

Forskellen vil dog falde med tiden. Og i 2030 regner NEF med, at en amerikaner skal køre 21.000 kilometer i en elbil, mens en kineser skal køre 53.000 kilometer for at indhente det samme CO2-forspring fra forbrændingsmotoren.

Det er dog ikke alle, der tror lige så fuldt og fast på elbilen. Toyota lover eksempelvis at holde fast i forbrændingsmotoren. Også den, der kører på diesel.

Annonce:

Og hos BMW nægter man helt at sætte dato på, hvornår mærket har bygget den sidste bil med forbrændingsmotor. Det vil Audi omvendt gerne. Læs mere om det her.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også