Annonce:

Elbilen er bedre end benzin og diesel i kulden, siger svenskere

Ifølge en ny svensk test er der ikke så meget at diskutere. Elbilen er bare bedre. Punktum! I hvert fald i kulden.

Da sneen i begyndelsen af året lukkede E45 omkring Aarhus i sådan en grad, at bilister måtte overnatte på motorvejen, haglede kritikken ned.

Både over myndighedernes indsats og faktisk også over elbilerne. Eksempelvis sagde en Mette Hansen til TV2, at hun var ‘skide bange‘, da hun i en elbil sad fast i en 24 timer lang kø på motorvejen.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Men nu viser en test fra svenske Ny Teknik, at elbiler er mindst lige så gode, hvis ikke bedre end både benzin- og dieselbiler til at holde sig i gang under ekstreme køforhold.

Det skriver Ingeniøren.

LÆS OGSÅ: Kostede 3,4 milliarder kroner – kan ikke køre i frostvejr

I testen simulerede Ny Teknik en kø ved at lade en BYD Seal stå på en parkeringsplads. Og stå, og stå, og stå.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Svenskerne lod bilen stå, selvom temperaturen faldt ned til et sted mellem 15 og minus 17 grader i testen.

Før testen gik i gang, havde svenskerne med vilje kun ladet bilens batteri til 64 procent. Det skulle, siger de, efterlade et indtryk af, at man bare tager bilen om morgenen for at køre på arbejde.

I kabinen blev airconditionanlægget sat til at holde en temperatur på 23 grader. Ligesom både sæde- og ratvarmen blev slået til.

Efter to timer i ‘kø’ havde batteriet spist 6 procent af kapaciteten. Og efter seks timer var der 50 procent strøm tilbage.

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

Den kinesiske ellert gav først op efter 27 timer. Opregnet mener Ny Teknik, at det giver et forbrug på cirka halvanden kWh.

Ny Teknik udførte testen efter et køkaos på den svenske E22-motorvej mellem Hörby og Kristianstad i det sydlige Sverige. Her holdt op mod 1.000 biler i kø.

Hos den danske interesseorganisation FDM nikker man genkendende til det billede, Ny Teknik tegner. Men man vil alligevel ikke anbefale, at danskere i elbiler kører ud i trafikken med lavt energiniveau på batteriet.

Det samme skal man i øvrigt heller ikke gøre, når tankmåleren i en benzin/dieselbil lyser rødt, altså med mindre det er for at finde en tankstation med det samme.


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler