Annonce:

Direktør forklarer: “Derfor døde Saab som bilmærke”

Da den amerikanske regering reddede konkursboet General Motors, var det på baggrund af en række skrappe betingelser, der bl.a. kostede Saab livet.

Besøg vores annoncør:

Den sidste bil med et Saab-emblem fra fabrikken i Trollhättan blev købt af en dansker. Læs mere om det her.

Men sådan var det ikke nødvendigvis endt. Det hele handler om General Motors’ konkurs i 2009. Den amerikanske bilkoncern blev nemlig reddet ud af landets regering. Men det skete med beskeden om en skrap slankekur.

På den måde blev flere bilmærker kørt i døden. Det skete blandt andet for Pontiac, Saturn og Hummer. Og så var der Saab, som General Motors købte i 1990. Bilmærket kunne godt være overlevet den dag i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det forklarer Robert Anthony “Bob” Lutz, der var næstformand i GM’s bestyrelse, da det hele gik neden om og hjem i 2009, i et interview til Motor1. Kort før var han chef for General Motors i Europa.

LÆS OGSÅ: Danmarks billigste nye bil er en 11 år gammel Mitsubishi

I det interview siger Bob Lutz, at han i årevis havde forsøgt at overbevise den øvrige General Motors-ledelse om at sælge Saab fra.

– Men det var altid: Næste år. Vent til næste år. Og det næste år kom bare aldrig. Det var et fjollet mærke.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

– Et fjollet mærke som solgte dårligere, hver gang vi forsøgte at gøre det mere mainstream. Og når vi gjorde det, solgte vi ingen biler.

– Men når vi ikke gjorde noget ved mærket, som motorjournalisterne elskede, var der kun 100.000 mennesker i hele den forbandede verden, der ville købe en (Saab, red.).

Selvom Saab ifølge Bob Lutz ikke solgte godt nok, er der stadig mange af mærkets biler på vejene. Faktisk er der så mange, at reservedelsproduktionen nu genstartes. Til med i bilmærkets gamle fabrik. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Helt slut er det måske ikke med Saab Automobile. For selvom kineserne, der købte de konkursramte rester, aldrig fik genrejst bilmærkets ånd, konklede de tidligere Saab-folk videre i ni måneder under det nye ejerskab.

Det kom der flere biler ud af. Blandt andet prototypen Emily GT, som canadisk-libaneser nu har køb rettighederne til og vil sende på gaden allerede i år. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler