Annonce:

VMAX-legende: Den Lambo-gule Polo med Audi RS-stumper

Det er ikke hver dag, at man finder i VW Polo med stumper som originalt R32-rat, RS4-spejlkapper, Audi-tรฅgelygter og TT-tankdรฆksel, som tilmed er lav og bred!

NB: Hey! Artiklen, du skal til at lรฆse, har vi fundet i gemmerne hos vores venner pรฅ Bil Magasinet. Det er total nostalgi, for vi skal helt tilbage til 2004. Go’ lรฆselyst!

Fรธrste gang jeg ser NCNโ€™s Lamborghini Gallardo-gule Polo er til Copenhagen Motor Show 2004 i Bella Center. Efter en times vaden omkring, hvor smilet kun var kommet frem over enkelte detaljer og en monsterfed gammel boble fra Vmax 56, kom jeg til Sony-standen, hvor Poloโ€™en, som mange havde snakket om, holdt.

Efter en hurtig gennemgang var vi alle helt enige om, at her havde vi ret sikkert en top 5-bil til รฅrets DFB (Danmark Flotteste bil). For nรฅr de sidste detaljer kom pรฅ plads, var denne gule Polo banebrydende for, hvad man ellers havde set pรฅ disse breddegrader.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Det store chock!
Chokket kom til DFB 2004. Bรฅde for tilskuere den varme dag pรฅ Vandel, NCN, men ogsรฅ for os her pรฅ Vmax-redaktionen.

At en sรฅ ombygget Polo ikke kunne klare at samle det antal stemmer, der skulle til for at komme blandt de 20 biler, der gik videre til sรธndagens finale, er stadig noget af et mysterium.

Nรฅr man ser pรฅ de biler – og en vis knallert med fรฆlge, der gik videre, var der bare ikke retfรฆrdighed til.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

To mรฅneder efter mรธder vi sรฅ igen NCN. Denne gang et sted i Kรธbenhavn, hvor vi skal kigge lidt nรฆrmere pรฅ den lille brede Polo.

Mens vi venter pรฅ BetteHolt (tidligere chefredaktรธr Michael Holt, red.) med kameraet, sรฆtter jeg mig og snakker lidt med NCN om, hvorfor han fik blod pรฅ tanden til sรฅdan en ombygning. Og hvilke mรฅl han har haft med det omfattende projekt.

NCN fortรฆller, at han altid har haft drรธmmen og ideen om at skabe en Polo, der skilte sig markant ud fra resten, og han med dette projekt havde sigtet efter det ekstreme, men alligevel stadig med diskrete linjer.


Derfor har han ogsรฅ genbrugt flere dele fra det originale VW-program. Vi finder stumper som originalt R32 rat, RS4 spejlkapper, Audi tรฅgelygter og TT tankdรฆksler pรฅ den lille Polo.

Bygget videre pรฅ kofangere
Stikker man nรฆsen indenfor, byder en lรฆkker lรฆderkabine dig velkommen. Sรฆderne er fra en Golf IV GTI Turbo, der er tilpasset Poloโ€™en. Bagsรฆdet er et originalt 6N, men hvor skummet fra sรฆderne i en Golf IV er flyttet over og syet med ind i.

Nรฅr man nu er sรฅ godt i gang, sรฅ kan man jo lige sรฅ godt lige montere armlรฆnet fra Golfโ€™en samtidigt. Derefter blev hele kabinen, incl. Instrumentbord sendt ned til saddelmageren og har fรฅet en masse lรฆkker hud pรฅ.

Et kรฆmpe arbejde, men kabinen stรฅr utrolig flot med utallige smรฅ fine detaljer og et imponerende ICE anlรฆg – der er virkelig respekt herfra! Super arbejde.

Annonce:

Turbo pรฅ vej
Nรฅr man gรฅr i gang med et sรฅ omfattende projekt, siger mange at man skal bygge bilen op om fรฆlgene. Sรฅ da jeg fรฅr kigget nรฆrmere pรฅ NCN’s BBS Le Mans-fรฆlge med dimensioner pรฅ 8,5×17 for og 10×17 bag, synes jeg nok, at der er et eller andet, der ikke helt stemmer, sรฅ jeg forhรธrer mig lidt nรฆrmere om de totalt fede fรฆlge.

– Disse BBS-fรฆlge har jeg altid vรฆret 100 procent sikker pรฅ, at jeg skulle have pรฅ Poloโ€™en! Derfor mรฅtte bilen bare tilpasses dem. Problemet er bare, at de kun fรฅs i 5-huls, og derfor mรฅtte vi lave lidt om pรฅ dem inden de kunne sรฆttes pรฅ, forklarer NCN med et skummelt smil.

Det foregik ved at fรฆlgene blev skilt ad, da de jo er splitfรฆlge, og derefter fyldte man alle hullerne op med aluminium. Herefter blev de 4 nye bolthuller frรฆset ud og hokus pokus – sรฅ passer de til en Polo.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Ny ombygning
En ting der sikkert er blevet diskuteret rundt omkring i det danske land, og som ogsรฅ sprang mig i รธjnene med det samme, var de mega brede skรฆrme. Der er ingen tvivl om at konceptet holder og ideen er total fed, men som NCN selv fortรฆller er det her man finder tornen i รธjet.

– Pladearbejdet lever simpelthen ikke op til mine egne krav, og derfor har jeg mรฅtte droppe mit overordnede mรฅl, nemlig at tage til GTI International pรฅ Magny-Cours i Frankrig og udstille Poloโ€™en.

Derfor har NCN taget konsekvensen og valgt at splitte poloen til atomer og starte forfra. Ja, drenge. Den er god nok. Poloโ€™en som I ser her i bladet, kommer I ikke til at se meget mere til, for den bliver bygget helt om. Men jeg tror godt, vi kan, uden vi skal afslรธre for meget, sige, at den ikke bliver mindre fed med de ideer, NCN har planer om at fรธre ud i livet.

Annonce:

Meget skuffet
Da jeg kigger nรฆrmere pรฅ rรฆkken af mรฆrker, som er placeret pรฅ siden af dรธren, kommer jeg til en Pisse-Steen, som jeg ikke har set fรธr. Den uartige knรฆgt pisser nemlig pรฅ DFB-logoet!? Selvfรธlgelig mรฅ vi have en forklaring pรฅ, hvad NCN mener med det.

– Det er overhovedet ikke mรธntet pรฅ deltagerne, der deltog i DFB, og jeg vil derfor ogsรฅ gerne รธnske tillykke til de tre fede vinderbiler, men det er mรธntet pรฅ konkurrencens opbygning.

– Fรธrhen var konkurrencen opbygget, sรฅ det var dommere der bestemte, hvilket egentlig var ok, men i รฅr bestemte publikum, hvilket altid giver en masse mindre kompetente folk til at afgรธre tingene.

Hvilket vil sige, at man skal ogsรฅ have en smule held for at komme med videre til finalen, forklarer NCN, og understreger at klistermรฆrket ikke er sat pรฅ i bitterhed, men for lige at tage toppen af den kรฆmpe skuffelse han fรธler.

Tja, det er der mรฅske noget om, men hvordan skulle en konkurrence sรฅ opbygges, spรธrger jeg NCN?

– For at det kunne fรฅ den mest retfรฆrdige DFB- konkurrence, sรฅ skulle man tage en fra hver mรฆrkeklub, som sรฅ skulle give point for sig selv, og den bil der havde flest point til sidst skulle sรฅ vinde.

Men igen er det en hรฅrfin balance, for sรฅ mener nogen mรฅske til nรฆste รฅr, at ham der vandt kendte flest dommere og sรฅdan kan konkurrenceopbygningen diskuteres til den lyse morgen, sรฅ jeg lader den ligger her, griner NCN. (I 2010 og 2011 er det dommere, som bestemmer i DFB – red.)

Men sikkert er, at konkurrencen vist ikke har fundet sin endelige form endnu, for vi kan da ikke vรฆre bekendt at sรฅdan en gennemfรธrt Polo, som vi kigger pรฅ her, bliver slรฅet ud til fordel for en knallert med alufรฆlge!? Det er ikke fair.

Fremtiden
Her til slut bliver jeg jo lige nรธdt til at hรธre NCN, hvem der har Danmarks fedeste Polo. Et svรฆrt spรธrgsmรฅl, som NCN ikke vil give et svar pรฅ, men pokaler fra RaceX 2004 og 5. Internationale Polo Trรฆf i Odense giver mรฅske et hint om svaret.

Men alverdens pokaler vil aldrig stoppe NCN. Det virker som om, at hans hoved er ved at boble over med alverdens vilde ideer om tuning og styling, sรฅ det er helt sikkert ikke den sidste Polo fra hans side, som vi skal vise her i bladet. Vi รธnsker NCN held og lykke.

 

 

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ