En dansk brancheforening kalder den nye EU-dom ‘en kæmpe sejr’ for de frie værksteder herhjemme.
Hos Dansk Bilbrancheråd hylder man en ny afgørelse fra EU-domstolen.
Afgørelsen betyder nemlig, at bilmærkerne ikke må kræve, at data kun hentes ud af biler OBD-stik med bilmærkernes egne testere.
Testere som i øvrigt er koblet på bilproducernes egne servere. Det skriver Dansk Bilbrancheråd i en pressemeddelse.
Bilfabrikanten – i dette tilfælde FCA (Fiat-Chrysler der i dag hedder Stellantis, red.) – mente, at det var helt lovligt at stille som krav, at data skulle hentes via en originaltester koblet til FCA’s server.
LÆS OGSÅ: Sker i 2025 – hovedstaden forbyder samtlige benzin- og dieselbiler
Den metode vil i øvrigt sikre, at bilproducenten kendte den præcis identitet på mekanikeren, som havde sat testeren til bilen.
Fiat-Chrysler forsvarede sig med, at man på den måde beskyttede sig mod bl.a cyberkriminalitet. Men den undskyldning købte EU-domstolen altså ikke, lyder det fra Dansk Bilbrancheråd.
– En bilfabrikant er sat til vægs – dataadgangen er sikret, og det er en kæmpe sejr for de frie værksteder i hele Europa, udtaler organisationens adm. direktør Erik S. Rasmussen.
Nu går EU-domstolens afgørelse tilbage til det tyske retsvæsen, hvor sagen tog sit udspring, hvor der skal falde en endelige afgørelse. Dansk Bilbrancheråd mener, at også den afgørelse går imod Fiat-Chrysler.