Det danske bilmærke Zenvo Automotive, der siden 2018 har været på tjekkiske hænder, er mandag i denne uge røget under tvangsopløsning. Men hvad er forklaringen?
Det hele begyndte i Præstø, og her kunne det også slutte for det danske bilmærke Zenvo Automotive.
Mandag i denne uge kunne Boosted nemlig fortælle, at bilmærket er meldt under tvangsopløsning i CVR-registeret.
Men baggrunden var det småt med. Ifølge TV2 Øst var det mandag nemlig ikke muligt at få en kommentar fra Zenvo Automotive selv.
Officielt er der da heller ikke nogen ledelse tilbage i firmaet, der siden 2018 har været ejet af en Vladimir Ivanov med adresse i Tjekkiet.
Mandagens begyndende tvangsopløsning betød nemlig, at hele bestyrelsen plus direktør Angela Hartman fratrådte deres stillinger.
Men i en kommentar til Motor-magasinet oplyser bestyrelsesformand Jens Serup nu, at bilmærket ikke er på vej mod en lukning eller konkurs.
Statussen som “under tvangsopløsning” skyldes ifølge bestyrelsesformanden, som Boosted, tidligere har været inde på, en for sen aflevering.
Tvangsopløsning af Zenvo skyldes en fejl
Forklaringen skal nemlig findes i regnskabet.
– Vi har ikke afleveret vores regnskab til tiden, og det er ene og alene vores fejl, at selskabet er endt i denne situation.
– Men jeg vil meget gerne understrege, at Zenvo ikke er på vej til at lukke ned, og vi er ikke ved at gå konkurs, lyder det fra bestyrelsesformanden.
Samme dag, som bilmærket blev meldt ‘under tvangsopløsning’, fortalte ledelsen hos lak-firmaet Pierre.dk, at man også her er i gang med en tvangsopløsning.
Ledelsen forklarer dog, at alt fortsætter som normalt, og at firmaets status skyldes et regnskab, der ikke er afleveret til tiden.
Zenvo blev grundlagt af danskeren Troels Vollertsen i 2007. Vollertsen forlod dog bilmærket i 2023. Siden har Zenvo lanceret en helt ny bil og en V12-motor udviklet i samarbejde med tyske Mahle.
Motoren skulle kunne trække den nye Aurora til en topfart på 450 km/t. Men her har fabrikken i Præstø, der officielt har 41 folk på lønningslisten, ikke tænkt sig at stoppe.
For som Boosted også har kunnet fortælle, er folkene fra Præstø på vej med en V10-motor. Det kan lade sig gøre, fordi Mahle-konstruktionen er modulær.
Ifølge Zenvo betyder det, at man kan bygge alt fra V6’ere til V8’ere på den samme tekniske platform.
V12-motoren er i øvrigt døbt “Mjølner”. Det siges, at motoren er den kraftigste, som nogensinde er lagt i en gadebil.

