Annonce:

YES! Retro-ellert fra Renault bliver til virkelighed

I begyndelsen af året præsenterede Renault et interessant koncept, der nu ser ud til at blive til virkelighed sammen med en stribe af andre biler.

Over det seneste års tid har mange mærker markeret, at de er klar til en elektrisk omstilling på fuldtid. VW AG klarlagde sidste år en løs plan for at elektrificere flere modeller, og andre tyske mærker som BMW og Mercedes rykker også på eldrift. Derfor kan det ikke komme bag på nogen, at Renault nu også går all-in på el, skriver Bil Magasinet.

De første skridt i den nye plan er allerede undervejs: I 2022 bliver Renault MeganE en eldrevet hatchback i C-segmentet, der skal kæmpe mod eksempelvis VW ID.3 og Citroën ë-C4. Men det er ikke derfor, du er her. Du er her, fordi Renault har lovet, at de også vil udfylde B-segmentet med en elbil. Den hedder Renault 5.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Bliver 33 procent billigere
Siden Renault i begyndelsen af året præsenterede den genfødte Renault 5’er, har vi ventet spændt på, hvordan den ville udfolde sig i levende live. Selv om vi endnu ikke har billeder af den produktionsklare bil, har Renault allerede gjort en del informationer om bilen klar. Den skal for eksempel bygges på en ny platform kaldet CMF-BEV, der efter sigende vil spare 33% af omkostningerne set i forhold til den Renault Zoe, som Renault 5 deler marked med.

Den billigste Renault Zoë koster i Danmark 220.000 kr. Hvis besparelsen kommer forbrugeren til gode, kommer den billigste Renault 5 altså til at starte ved omkring 150.000 kr.

Besparelserne stammer dels fra en optimering i den måde, drivlinen sammensættes på, og dels fra det materialevalg, Renault har begået. Først og fremmest producerer Renault motorerne hjemmefra, fremfor at få dem leveret af et eksternt firma. Det betyder, at de har mulighed for at ændre materialer og prioritere brugen af billigere, mere holdbare magneter.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Tilbage til 70’erne
De fleste bilentusiaster kender sikkert den ikoniske lille hatchback, Renault 5, der blev lanceret i 1972. Mest kendte er nok de to centermotoriserede vanvidsbiler, Renault 5 Turbo og Renault 5 Turbo 2.

Nu har franskmændene bekræftet, at der kommer en ny Renault 5, men forbrændingsmotoren er skiftet ud med en elmotor. Designet er nyt, men har hentet spandevis af inspiration fra de gamle modeller.

Den nye 5’er bliver en del af en større fransk revolution. I løbet af de næste fem år planlægger Renault at lancere 14 nye modeller, hvoraf syv bliver 100 pct. elektriske biler. Indtil videre har Renault kun vist denne Renault 5, og det tegner godt.

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

Ny Renualt 4 er også vej
CMF-BEV bliver ikke udelukkende udviklet til Renault 5. Platformen, der dækker over minibilerne, skal også bruges til en bil, som Renault betegner som ‘Renault 4ever’. Bilen bliver, som navnet også antyder, en bil med rødder i Renault’s historie. Det tolkes altså som om, at Renault udvikler en Renault 4, der skal komplimentere den viste Renault 5.

Alpine, som Renault for nyligt trak i tættere snor, har også en del elbiler undervejs. Den såkaldte ‘Dream Garage’, der omfatter i alt tre elbiler med forskellige formål, skal også være en del af det, der skyller på land med Renault’s elektriske bølge.

Forøger rækkevidden
Ser man bort fra prisbesparelser, så bringer de nye platforme også en ny standard for rækkevidde. CMF-EV hedder platformen, som skal bruges i fremtidige mellemklasse-biler. Den får en rækkevidde op til 580 km, takket være en optimering af interne modstande og en bedre køling.

CMF-BEV-platformen, som skal bruges til de mindre biler såsom Renault 5 og Renault 4ever, får ikke helt så stærkt et boost. Renault Zoe har på nuværende tidspunkt op til 393 km WLTP-km på speclisten, og Renault lover, at den nye platform vil kunne køre op til 400 km på en opladning. Til gengæld, så vil alle platforme få gavn af et opladesystem på 800v, der i Audi E-tron GT tillader en ladehastighed på op til 270 kW.

Ladeporten erstatter det, der på den originale Renault 5 var et luftindtag.

Annonce:

Annonce:


Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler