Yamaha og Toyota arbejder på brint-V8’er med 450 hestekræfter


Forbrændingsmotoren kan sagtens køre på andet end benzin og diesel. Toyota og Yamaha forsøger sig med en vild brintdrevet V8’er.

Toyota har bedt Yamaha om at udvikle en suge-motor med otte cylindre i V-form. Men den køre hverken på benzin eller diesel. I stedet har Yamaha fået til opgave at få motoren til at køre på brint.

Gammel motor med ny identitet
Nyheden kommer oven på, at Toyota, Mazda, Subaru sidste år fortalte, at man arbejder på at sikre forbrændingsmotorens overlevelse. Altså uden at det belaster miljøet.

Den nye motor er ikke helt ny. Selvom den måde, den er drevet på, er. Det er nemlig den 5-liters suge-V8’er, som ligger i Lexus RC F, som Yamaha tager udgangspunkt i. For at skifte til brint som drivmiddel kræver det blandt andet, at indsprøjtningsdyser, topstykkerne og indsugningen ændres.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Det er den 5-liters V8-motor, som Lexus bruger i den nuværende RC F, som Toyota har bedt Yamaha om at få til at køre på brint

Brint er nemt at arbejde med
Yamaha fortæller, at motoren yder 450 hestekræfter ved 6.800 o/min, at den har et maksimalt moment på 540 Nm ved 3.600 o/min. Skiftet til brint koster altså lidt muskler. I Lexus RCF yder benzinudgaven af samme motor nemlig 472 hestekræfter og 536 Nm. Det er dog et forholdsvis lille kompromis, hvis det betyder, at forbrændingsmotoren overlever.

Yamaha-ingeniør Takeshi Yamada forklarede, at motoren karaktermæssigt er anderledes end den konventionelle benzinmotor.

– Brintmotoren er venlig af natur. Den er nem at have med at have med at gøre og få noget ud af. Også uden brugen af elektriske hjælpemidler.

På nuværende tidspunkt har hverken Toyota eller Yamaha dog villet sige noget om motorens skæbne. Eller hvordan pokker de har tænkt at dirigere udstødningsgasser rundt i den voldsomme 8-1-manifold. Manifolden giver til gengæld en ‘meget karakteristisk højfrekvent lyd’, siger Yamaha.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Et gæt, som nok ikke er helt ved siden af, er, at Toyota først monterer den vilde V8’er i en form for racerbil.

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk