Xiaomi er ikke bare blevet hovedsponsor på Nürburgring. Kineserne hævder nu også, at have kørt banen rundt hurtigere end Rimac Nevera. Altså i en bil til 476.000 kr.
En ny banerekord er sat på Nürburgring.
Den kinesiske elbil Xiaomi SU7 Ultra kørte den legendariske bane på kun syv minutter og fem sekunder. Det er hurtigere end konkurrenter som Porsche Taycan Turbo GT og Tesla Model S Plaid.
Bag bilen står mobiltelefonproducenten Xiaomi. Virksomheden er relativt ny i bilernes verden. Deres første bil, SU7, blev lanceret for under to år siden.
Topmodellen hedder SU7 Ultra. Den er udstyret med hele 1.548 hestekræfter. Accelerationen fra nul til 100 kilometer i timen tager lige under to sekunder.
Tophastigheden er angivet til 350 kilometer i timen. Det er tal, der normalt er forbeholdt hyperbiler i en helt anden prisklasse.
Prisen for en SU7 svarer til cirka 460.000 danske kroner. Det er en markant lavere pris end de biler, den hævder at konkurrere med på banen.
Kinesisk elbil udfordrer de etablerede mærker
Xiaomi signalerer tydeligt deres ambitioner for Europa. De har indgået en stor sponsoraftale med Nürburgring-banen. Deres logo vil derfor blive meget synligt på det klassiske anlæg.
Rekordtiden i Tyskland ses som en stærk markedsføring. Den viser bilens potentiale forud for en europæisk lancering.
Virksomheden har allerede åbnet et showroom i Polens hovedstad, Warszawa. Her kan interesserede se den første sedanmodel.
På biludstillingen i Barcelona sidste år meldte Xiaomi en tidsplan ud. De planlægger at gå ind på det europæiske marked inden for cirka to år.
Det er produktionsversionen af SU7 Ultra, som satte rekordtiden. Det er altså den bil, kunderne kan købe.
Nürburgring-rekord slår Tesla og Porsche
Tiden på syv minutter og fem sekunder er bemærkelsesværdig. Til sammenligning kørte en Porsche Taycan Turbo GT banen på syv minutter og syv sekunder.
En Tesla Model S Plaid gennemførte den samme tur på syv minutter og 25 sekunder. Xiaomi var altså markant hurtigere end begge.
Bilen var endda en smule hurtigere end hyperbilen Rimac Nevera. Den bil koster til sammenligning omkring 17 millioner danske kroner.
Interessant er det, at Xiaomi har en endnu hurtigere prototype. Den har kørt banen på seks minutter og 46 sekunder. Den bil vil dog ikke blive sat i produktion.
Kritikkere har da også allerede været på nakken af Xiaomi og kaldt den omgang for det rene fupnummer. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]