Xiaomi YU7 er ikke andet end præsenteret, før bilmærket må forklare det ‘normale’ i bremser der brænder.
En video af en ny Xiaomi YU7 Max med brændende bremser har spredt sig – som ja, en steppebrand – på de sociale medier.
Videoen strammer fra en testkørsel, som Xiaomi havde arrangeret for en gruppe af journalister . Men på trods de synlige flammer fastholder Xiaomi, at situationen er normal.
Ifølge en udtalelse fra Xiaomi til mediet CarNewsChina er branden en forventelig konsekvens. Det sker, når bremserne overstiger 600 grader Celsius.
De anvendte bremseklodser indeholder nemlig organiske materialer. Og det er materiale der kan gå ild i, hvis temperaturen er høj nok.
Xiaomi mener dog, at bremserne fortsat fungerede korrekt under testen som ellers fik dem til at brænde. Kineserne siger, at det er ‘udramatisk’.
Den testede bil er mærkets kommende topmodel. Det er en stor SUV med en vægt på omkring 2,3 tons og to elmotorer, som tilsammen yder 682 hestekræfter.
Xiaomi: Den re-generende bremse blev brugt forkert
Den høje effekt og vægt stiller enorme krav til bremsesystemet. Særligt under kørsel på en lukket bane, hvor der bremses hårdt og ofte.
Xiaomi har en yderligere forklaring på de varme bremser. Bilens regenerative bremsesystem blev angiveligt ikke brugt korrekt under testen.
Det system hjælper med at aflaste de fysiske bremserskiver, fordi bilen bremser sig selv ned ved at trække energi fra fremdriften tilbage i batteriet.
Den kan give en bremsekraft på op til 0,2G alene via elmotorerne. Men det kan altså ikke forhindre bremseskiverne i at brænde.
I videoen ser man angiveligt en bil, hvor det eneste, der er brugt, er den fysiske bremsepedal.
Ikke første gang med bremseproblemer
En tekniker blev filmet, mens han målte temperaturen på bremsekaliberen. Målingen viste hele 619 grader Celsius. Det er kun omkring 50 grader fra smeltepunktet for aluminium.
Det, der har fået bremseskiverne i YU7 Max til at flamme op, er omvendt anderledes, end de problemer Xiaomi tidligere har haft med sine bremser.
I mærkets første model, SU7, melder både journalister og ejere om bremser der decideret svigter. Bilerne kan altså ikke stoppe.
Her mener kineserne dog også at have en forklaring klar. Både ejerne og journalisterne havde ifølge mærket nemlig taget bilerne med på bane, selvom bilerne slet ikke var og er beregnet til det.
Omvendt kan med ret og rimelighed forvente, at en bil med 673 hestekræfter bør kunne tåle at køre rundt på en bane. Men nej. Åbenbart ikke.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]