Den er grim som et ondt år. Alligevel mener BMW, at Neue Klasse minder om den klassiske BMW E30. Nu er designeren bag hentet til Kina af Xiaomi.
Kinesiske Xiaomi har hentet endnu en figur fra tysk bilindustri.
Først blev manden bag den mest kritiserede BMW til dato hentet ind som konsulent. Og nu skal BMW’s chefdesigner tegne videre for kineserne.
Det skriver den tidligere designchef hos BMW, Kai Langer, selv i et opslag på LinkedIn.
I opslaget beskriver han sin nye arbejdsgiver som en af de mest fremsynede teknologigiganter i verden.
Hvad Kai Langers første opgave for Xiaomi bliver, melder historien ikke noget om. Men han kommer til et mærke, som kan sælge 289.000 biler på en time.
Desuden har Xiaomi en ordrebog, der er så lang, at kunderne nu står i kø til fabriksnye biler i mindst et år.
I mellemtiden kan vi se tilbage på, hvad Kai Langer efterlader BMW med. Langer stod i spidsen for holdet bag biler som i7, iX1, iX3 og iX. Særligt i7’eren har fået designmæssige hug.
Faktisk flød internettet over med såkaldte ‘memes’ om netop i7’eren, da den blev præsenteret tilbage i april 2022.
Bilen fik, på grund af sin meget markante kølergrill, alt fra BMW’s egne kunder til bilentusiaster over en bred kam til at spekulere i, om tyskerne ville ende med bare at lancere en kørende kølergrill om få år.
Og så er der Neue Klasse-platformen. Her er det visuelle udtryk også Kai Langers ansvar. Eller rettere sagt; det var.
BMW har siden følt sig nødsaget til at forsvarer konceptbilen Vision Neue Klasse med, at den ligner og minder om 80’ernes 3 Serie, E30.

