Volvo har stadig planer med XC90’eren. I hvert fald får modellen mindst ét facelifte mere – også selvom svenskerne har bundet sig til en elektrisk fremtid.
Senest i 2030 skal Volvo været et helt elektrisk bilmærke. Altså skal der ikke være én eneste benzin/eller dieselbil i svenskernes modelprogram til den tid. Men noget tyder på, at Volvo alligevel holder fast i forbrændingsmotoren så længe som muligt.
For selvom mærket på et tidspunkt også vil have noget, der ligner en elektrisk udgave af XC90, så lever benzinmodellen ikke ligefrem på lånt tid. Faktisk har Volvo planer om at facelifte modellen mindst én gang mere. Det fortæller mærkets administerende direktør Hakan Samuelsson til Automotive News Europe.
Intet nyt under hjelmen, men…
Planen er, at den XC90’eren med benzinmotor skal produceres på Volvos fabrik i Torslanda, Sverige. Mens det elektriske alternative skal samles i South Carolina, USA. Samuelsson fortæller dog samtidig, at kunderne ikke skal forvente nogle nye motorer i forbindelse med det kommende facelift. Altså vil topmodellen stadig være en XC90 T8 – en to-liters benziner med 408 hestekræfter.
Når det så er sagt, er det at producere både den nye og den gamle model sideløbende ikke noget nyt for Volvo. Faktisk blev den første generation af XC90 solgt som XC90 Classic i et par år, da den anden generation tog over i 2014.
Noget andet er, at XC90-navnet er på vej ud. Her på Boosted fortalte vi sidste år, om hvordan Volvo har planer om at skrotte sin nuværende navnestrategi til fordel for ‘rigtige navne’. Eksempelvis rygtes det, at XC90 bliver til Embla