VW løfter Arteons ansigt – nu også som shooting brake med 320 hk

Volkswagen bruger faceliftet af Arteon til at introducere en helt ny model – og en R-udgave med 320 hestekræfter – men uden VR6-motor.

Og det havde vi ellers håbet på. Altså VR6-motoren. Men sådan bliver det altså ikke. I stedet er den mest kraftfulde Arteon nu en 2-liters, turbobenziner med 320 hestekræfter og firehjulstræk til hjælp.

Både den femdørs fastback og den nye shooting brake kommer heldigvis i R-trim. Men lige de modeller må vi herhjemme venter til januar 2021 med at se på vejene. Det samme gælder i øvrigt for en ny eHybrid (plug-in med 218 benzin-hypper).

Til gengæld kan begge modelvarianter med rene benzin-og dieselmaskiner opleves på dansk jord allerede til oktober, lover importøren i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Gal Skyline GT-R sætter 1/4-mile-rekord: 354 km/t på 6.4 sek.


I alt tager den danske importør foruden eHybrid’en og R-modellen hele seks motorvarianter hjem, så der er altså bliver godt fyldt ud i det danske Arteon-program.

TSI’-maskinerne (det er dem på benzin) yder henholdsvis 190 hk og 280 hk. Og altså også 320 i R-udgaven. Mens dieselprogrammet byder på valget mellem 150 hestekræfter og 200 hestekræfter.

Kosmetisk kan fælgeprogrammet vokse fra 18″ til 20″ – vi tager de 20″, selvfølgelig! 20″ er i øvrigt standard-montering på Arteon R.

Mere plads og mere digital
Andre Arteon-ændringer tæller blandt andet det, VW kalder for deres 100 procents digitale cockpit. Hvis du ikke helt ved, hvad det er, skal du bare kigge på billederne længere nede i denne artikel eller på den seneste Golf 8 for at få en idé om det.

Men vi kan sige det ganske kort. Det er bare endnu et fancy ord for ‘digital instrumentering’. Her er kun fundet plads til meget få fysiske knapper.

Endelig sluger den nye Shooting Brake selv sagt mere bagage end sin femdørs søster. 75 liter mere er det blevet til.

Volkswagen har endnu ikke sagt noget om danske priser på den faceliftede Arteon.


Reklame: