Inden for det næste års tid tager Volkswagen formentlig en meget afgørende beslutning.
Det er ikke mere end et par år siden, faktisk da Golf 8 kom frem, at Volkswagen var overbevist, om at den ikoniske model ville få en efterfølger. Men nu er tyskerne ikke længere så sikre.
Heller ikke selvom VW så sent som sidste år sagde, at både Passat, Golf, T-Roc, Tiguan kørte videre med nye modeller. Men nu er chefen for personvognsafdelingen Thomas Schäfer altså ikke helt så skråsikker.
Ingen beslutning… endnu
Til det tyske medie Welt fortæller VW-chefen, at en beslutning om Golfen overlevelse endnu ikke er taget. Det hele skyldes, siger Thomas Schäfer, udviklingsomkostninger. VW overvejer nemlig stadig, om Golf 9 skal udvikles som elbil sideløbende med forbrændingsmotoren.
Desuden bliver de kommende emissionskrav i den nye Euro 7-norm så strenge, at omkostningerne til overhovedet at have forbrændingsmotorer på programmet vil stige over de næste år. Thomas Schäfer forventer, at det vil gøre hver bil med forbrændingsmotor mellem 3.000 og 5.000 euro dyrere at producere.
Det handler om EU-regler
I samme ombæring fik Thomas Schäfer sagt, at det på grund af udviklingsomkostninger måske snart er helt slut med de billigste biler i Europa. Altså dem der koster under 10.000 euro uden afgifter. Bilfabrikkerne kan simpelthen ikke bygge bilerne så billigt længere.
Når det så er sagt, bekræftede chefen, at den nuværende Golf 8 får et facelift. Faktisk arbejder VW allerede på det. Men hvis vi skal regne i bilmodellers normale levetid, som hos Volkswagen er 7 til 8 år, kan det måske slet ikke betale sig for mærket at udvikle en Golf 9. De EU-valgte politikere vil nemlig meget gerne forbyde alle biler med forbrændingsmotor i 2035.