VW-chef: Vi er måske nødt til at fyre 30.000 ansatte

Kun meget få taler om, hvor mange arbejdspladser elbilerne kommer til at koste. Men nu har Volkswagens bestyrelsesformand et meget konkret bud.
Kun meget få taler om, hvor mange arbejdspladser elbilerne kommer til at koste. Men nu har Volkswagens bestyrelsesformand et meget konkret bud.

Kun meget få taler om, hvor mange arbejdspladser elbilerne kommer til at koste. Men nu har Volkswagens bestyrelsesformand et meget konkret bud.

Overgangen til elbiler stille flere spørgsmål, end den besvarer. Og især et af dem er meget alvorligt. Det handler nemlig om folks levebrød, når bilproducenterne i stigende grad producere elkøretøjer frem for benzin- og dieselbiler.

Og selvom det er et stort problem, er flyder det nærmest uendeligt lidt i debatten. Det er ikke mere end nogle uger siden, at Toyota-toppen advarede om, at skiftet til elbiler kommer til at koste mange tusinde arbejdsplads. Og nu melder Volkswagens bestyrelsesformand sig i det kor.

– Vi er måske nødt til sige farvel til 30.000 medarbejdere. Og det er alene i Tyskland, svarede Herbert Diess, da det tyske medie Handelsblatt spurgte ind til emnet.



Det skriver Reuters.

På verdensplan beskæftiger Volkswagen-gruppen mere end 600.000 personer.

Risikere at tabe på egen hjemmebane
Og hvorfor man måske er nødt til at afskedige op mod 30.000 ansatte, mener Herbert Diess kan forklares med elbilens mere simple konstruktion.

Elbiler er i det hele taget mindre krævende end deres fossilbrændende modstykker. Både når det kommer til konstruktionen, service og reparationer. Desuden tager det ikke så lang tid at bygge en elbil. Derfor vil der i fremtiden være brug for færre hænder i bilindustrien.

100.000 ansatte risikere at miste deres job i 2025
100.000 ansatte risikere at miste deres job i 2025

Herbert Diess advarer desuden om, at de tyske bilproducenter risikere at tabe til konkurrenter som Tesla, hvis ikke tyskerne omstiller sig hurtigt nok.

Et stort problem
Og det ved bilproducenterne godt. Det er dog kun ganske få der egentlig taler om det. Nok fordi der stadig skal produceres diesel-og benzinbiler.

Som nævnt er Herbert Diess dog ikke ene om at nævne problemet. Det samme har Toyotas topchef Akio Toyoda og Carlos Tavares fra Stellantis sagt om arbejdspladser i industrien.

Det estimeres, at op mod 100.000 ansatte i den tyske bilindustri kan være arbejdsløse i 2025 på grund af skiftet til elbiler.

Det er omvendt værd at huske på, at der med elbilerne også vil opstå nye jobmuligheder. Men det er langt fra sikkert, at det er nok. Det kan altså ende med at blive rigtig dyrt at tænke ‘elbiler for enhver pris’.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk