Vores biler: Bjørn har købt E46 med latterligt lavt kilometertal

Redaktionens alderspræsident ejes paradoksalt nok af redaktionens yngste mand. Bjørns 330Ci er produceret i oktober 2001.

Vores tidligere journalistpraktikant, Bjørn, har købt ny 21 år gammel bil. Eller det vil sige, det gjorde han allerede i september sidste år. For at få luft fra bachelor-opgaven fortæller han nu om BMW’en, der skulle have været en VW Golf.

Info: BMW E46 330Ci – 3,0 benzin-rækkesekser med 231 hk – Min siden: september 2020.


Her har I mig tilbage! Har du savnet mig, kære læser? Truth be told har ingen nok bemærket, at jeg i stilhed forlod Boosted-redaktionen 1. februar i år for at færdiggøre min uddannelse. Og godt for det. Her er min BMW E46 330Ci.

Vintermonteringen hedder 18″ Style 162-fælge. Det er egentlig fra den nyere E9x 3 Serie. Men de går nemt på en E46 også.

Med fare for at bruge et lidt tyndslidt udtryk så er misundelse en virkelig grim ting. Alligevel har jeg ikke kunnet sige mig fri for en snært (læs: meget) af det, når jeg har set mine kolleger i branchen trille rundt i den ene fede slæde efter den anden. Endnu værre har det været at lægge ører til deres bil-CV’er…


Det hele bunder i, at det er først nu, at jeg har noget holdende i carpoten, jeg kan være bekendt at vise frem. Syv år efter min debut på Boosted-redaktionen….

Mig og BMW’er – det eneste rigtige
BMW har altid stået som noget særligt for mig. ‘Skylden’ skal min morfar have. Da jeg blev født, trillede han nemlig rundt i en spritny 252 calyposorød E36 320i coupé.

I dag har jeg begge nøgler, registreringsattesten og de originale Naur Klint-nummerplader på bilen.

Jeg har fucking fundet den!
Nå, men det er var jo egentlig 330’eren, vi skulle tale om. Min anden BMW, hverdagsslideren. Bilen der egentlig skulle have været en Golf 7. Det var i hvert fald sådan en, jeg var timer fra at købe, da E46’eren dukkede op.

I februar sidste år fik jeg knust min Golf 6 med DSG-gear af en uopmærksom knoldesparker på motorvejen syd for Kolding. Og det var egentlig sådan én – bare generationen nyere – jeg jagtede med min kaskoerstatning. I dag priser jeg mig stadig lykkelig over, at jeg kiggede videre.

For fem minutter i fyraften torsdag 1. september dukkede en BMW E46 330 med de helt rigtige coupé-former nemlig op. En model jeg ellers havde afskrevet af flere omgangen. Enten var prisen for høj, eller også var kilometertallet det, på de biler jeg kunne finde.

Men da jeg så det latterligt lave kilometertal (62.610) på dette titanium sliber-eksemplar, som stod i Odense, skreg jeg én ting til chefredaktør Pyra.

Jeg har fucking fundet den!’

Køb den!
Chefen var da også straks overbevist. Faktisk faldt hans ord næsten som en ordre. Det køb kunne ikke gå hurtigt nok. Og dagen efter havde bilen en ny ejer. Mig!

Hvad er der så sket siden? En del. Men du skal kigge lidt efter det.

Jeg begyndte med et service. For trods det lave kilometertal kan jeg aldrig helt være sikker på, hvordan bilen før min tid er kørt. Så det er bare altid en god ting at få gjort. Så længe, jeg har bilen, kører den kun med 5w30-olie fra Payback Lubricants og kun på oktan 100 fyldt efter med additiv i tanken. Bedre forhold kan den ikke få mellem service-intervallerne.

Kender hele historien
Efter først service kortlagde jeg hele bilens historie. Lige fra første ejer i Tyskland til i afgiftsbeløbet i kroner og øre herhjemme. Meget af det kan slås op på egen hånd, så det skal jeg ikke trætte dig med. Men jeg vil lige indskyde, at bilen kun havde 36.000 kilometer på tælleren, da den i 2019 kom til Danmark.

I dag har jeg stadig ikke fået kilometertælleren forbi 70.000 kilometer. Hvilket er det samme som lidt mere end 3.000 kilometer om året de sidste 21 år.

Født som Individual
Egentlig er bilen født med interiørlister i lyst birketræ. Dyrt BMW Indvidual-ekstraudstyr dengang i 2001. Jeg er bare ikke så gammel, at jeg synes, det er fedt at se på. Så jeg fik en foliemand til at trække en Mercedes-sølvfarve rundt i hele kabinen.Det synes jeg ser bedre ud.

Og skifter jeg en dag mening, er folien ikke mere stædig, end at den med lethed lader sig fjerne igen. Inden under har de originale lister ikke et hak. Ikke en skramme. Samme foliemand har trukket ‘shadow line’-lister rundt om de rammeløse døre. Krom bliver bare aldrig mig.

Derudover købte jeg en ordentlig røvfuld pære til fronten. Så er de ens, og de lyser lige dét bedre end før.

Det er en FORNØJELSE at vaske bil. Og snowfoam er bare fedt at se på. Derfor vaskes 330’eren i hånden – hver uge!

Baglygterne er noget M3-kopihejs med LED-pære. Derfor sidder der også to – for mig – gigantiske ballast-klodser i bagagerummet. Men lygterne virker, og det er sikkert kun i mit i eget hoved, at ballasten er et problem. Så jeg lader dem sidde. Lidt endnu.

Ikke et bolche.
Bilen er absolut ikke fejlfri. Lakken trænger til seriøs polering, men det er på ‘to do-listen’. Det samme er rust-reperationer i øvrigt. Omend de er virkelig små. Lige under begge forskærme er det begyndt at boble lidt.

Men det er også, hvad der er. Undervognen er flere gange sovset ind i tectyl. Så den er jeg ikke nervøs for. Heller ikke i den vinter vi lige har oplevet.

BMW’en blev sendt direkte til 4-lags undervognsbehandling efter handlen i september sidste år.

Motormæssigt er der ikke noget at komme efter. De seks cylindre på række spinder uden brok. Og dog. CCV-ventilen har jeg lige fået skiftet. En kendt problem og en typisk årsag til lidt olieforbrug på M54-motoren. Faktisk gjorde den tidligere ejer mig også opmærksom på, at bilen bruger lidt olie.

Det er heldigvis ikke sådan længere!

Jeg NYDER den!
Og det er vel egentlig det. Altså bortset fra den komplette læderkabine. Ja, der er også ko på dørsider og instrumentbord. Eneste anke? Der sidder en ØV-radio fra Kina i bilen. Det går lige an. Men jeg jagter stadig en original radio.

Men, hallo?! Radioen er absolut ligegyldig, når man har en tre-liters rækkesekser ude foran. Lyden går i øvrigt igennem et Eisenmann-udstødningssystem. Og så behøver jeg ikke mere. Andet end mere tid. Desværre bliver det nok i min tid, at biler som 330’erne bliver forbudt.

Men det er at tage sorgerne ALT for meget på forskud!



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over seks år. Email: bj@boosted.dk