TIME Magazine hædrer Volvos multiadaptive sikkerhedssele, der tilpasser sig både personen og ulykkens type. Den avancerede teknologi får premiere i den kommende EX60.
Volvo er kendt for sikkerhed, og de har endnu engang sat nye standarder. Det anerkendte amerikanske magasin TIME har netop kåret Volvos multiadaptive sikkerhedssele som en af årets bedste opfindelser i 2025.
Den banebrydende sele får sin debut i den fuldelektriske Volvo EX60, der lanceres i januar 2026.
TIME’s årlige liste fremhæver 300 innovationer, som ifølge magasinet vil ændre vores hverdag. Det er andet år i træk, at Volvo modtager hæder for sine sikkerhedsnyheder – et tydeligt tegn på, at mærket fortsat står som en frontløber, når det gælder passagerbeskyttelse og teknologi.
I 1958 ansatte Volvo den svenske ingeniør Nils Bohlin for at styrke arbejdet med bilsikkerhed. Allerede året efter opfandt han den trepunkts-sikkerhedssele, der kombinerede hofte- og skulderrem og gav langt bedre beskyttelse ved sammenstød.
I stedet for at holde opfindelsen for sig selv valgte Volvo at frigive patentet, så alle bilproducenter kunne bruge teknologien. Beslutningen har reddet over en million menneskeliv og gjort trepunkts-selen til standard i biler verden over, mener flere eksperter.
Volvos sikkerhedssele tilpasser sig både fører og passager
Den nye multiadaptive sikkerhedssele er udviklet til at beskytte endnu bedre end traditionelle systemer.
I stedet for at reagere ens i alle situationer, analyserer selen realtidsdata fra både bilens indvendige og udvendige sensorer for at skræddersy beskyttelsen.
“Vi er stolte af at blive anerkendt af TIME som førende inden for bilsikkerhed,” siger Åsa Haglund, leder af Volvo Cars’ sikkerhedscenter.
“Den multiadaptive sikkerhedssele benytter realtidsdata for at tilpasse sig både situationen og personen, der bærer den. Dermed kan vi levere en mere individuel form for beskyttelse, som reducerer risikoen for alvorlige skader.”
Selen anvender 11 forskellige belastningsprofiler, hvor almindelige systemer kun har tre. Det gør det muligt at tilpasse beskyttelsen efter højde, vægt, kropsform, siddestilling og typen af sammenstød.
For eksempel vil en tungere person modtage større modstand for at minimere risikoen for hovedskader ved en hård kollision, mens en mindre person i et mildt sammenstød får blødere modstand for at undgå ribbensbrud.

Sikkerhedsselen bliver smartere over tid
Som mange af Volvos nyere systemer kan den nye sikkerhedssele opdateres løbende via over-the-air-opdateringer (OTA).
Det betyder, at selen kan blive smartere og mere præcis over tid, efterhånden som Volvo indsamler data og sikkerhedsindsigter fra virkelige kørselssituationer.
Volvo oplyser, at det kontinuerligt analyserer millioner af kilometer kørselsdata for at forbedre sine systemers evne til at forstå både førere, passagerer og forskellige ulykkesscenarier.
Endnu en pris til Volvos sikkerhedsteknologi
Sidste år blev Volvo også hædret af TIME for sit Driver Understanding-system, som anvender sensorer til at overvåge førerens opmærksomhedsniveau. Systemet kan registrere træthed, alkoholpåvirkning eller distraktion og automatisk aktivere bilens sikkerhedsfunktioner, hvis det bliver nødvendigt.
Den nye multiadaptive sikkerhedssele bygger videre på samme filosofi – nemlig at kombinere menneskelig indsigt med avanceret teknologi for at gøre kørsel mere sikker for alle.
Sikkerhedsselen får premiere i ny Volvo EX60
Den prisvindende teknologi får sin debut i Volvo EX60, som får verdenspremiere i Stockholm den 21. januar 2026. Præsentationen vil blive livestreamet globalt, hvor Volvo forventes at afsløre flere nye sikkerhedsfunktioner og et opdateret design.
Volvo rider på medvind i USA
Kåringen kommer samtidig med, at Volvo oplever en markant optur på det amerikanske marked. Ifølge analysefirmaet Cox Automotive steg det samlede bilsalg i USA med seks procent i tredje kvartal til omkring 4,14 millioner solgte biler.
De stærke salgstal har haft direkte effekt på de europæiske bilaktier. Volvo Cars steg omkring fem procent på børsen i Stockholm, mens Stellantis gik hele syv procent frem.
Begge selskaber har betydelige interesser i USA, hvor salget har været mere robust end forventet – trods nye toldsatser fra præsident Donald Trump.
Ifølge Reuters rapporterede både General Motors og Ford en stigning på otte procent, mens Toyota oplevede en imponerende fremgang på 14 procent.
Det er dog ikke alt, der går som smurt for det svensk/kinesiske mærke. Det kan du læse mere om her!

